Dla naszego Klienta, będącego liderem w branży ciepłowniczej, przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy projekt szkoleniowy rozwijający wiedzę, umiejętności i postawę z zakresu profesjonalnego procesu offboarding’u.
- Z jakimi wyzwaniami mierzył się Klient?
- Jak przebiegł proces przygotowania i realizacji szkoleń dla pracowników HR?
- Jakie były efekty projektu szkoleniowego HILLWAY?
Zachęcamy do zapoznania się z Case Study HILLWAY.

Wyzwanie Klienta
Proces zwolnienia i offboarding’u to często niełatwe wyzwanie. Tym bardziej, jeśli proces ten jest nieprzemyślany przez pracodawcę. Przekonał się o tym nasz Klient, u którego proces offboardingu nie był uporządkowany co wróżyło szereg negatywnych konsekwencji takich jak:
- chaos w zespole związany z brakiem odpowiedniej komunikacji zmiany
- brak jasnego przekazania obowiązków i wiedzy następcy, co wiązało się z luką w wiedzy i kompetencjach pracowników
- silne emocje i stres osoby, która przekazuje informację o rozwiązaniu współpracy
- negatywne doświadczenia osoby zwolnionej przekładające się na niepochlebne opinie wpływające na wizerunek pracodawcy
- spadek zaufania pracowników do praktyk zarządzania przedsiębiorstwem
Rozwiązanie – szkolenie szyte na miarę potrzeb
Badanie potrzeb szkoleniowych
Wiemy, że podstawowym i najważniejszym etapem do przeprowadzenia efektywnego szkolenia jest jego odpowiednie przygotowanie i dopasowanie treści do potrzeb uczestników. Dla HILLWAY badanie potrzeb szkoleniowych jest jednym z najważniejszych elementów i stanowi integralną część oferty. Zorganizowanie dobrego szkolenia wymaga czasu i zaangażowania.
Działania przed szkoleniem w ramach badania potrzeb szkoleniowych obejmowały:
• rozmowę z kadrą zarządzającą i uczestnikami szkolenia co do potrzeb rozwojowych
• badanie oczekiwań uczestników oraz menadżerów wobec szkolenia – anonimowe ankiety on-line z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
• poznanie specyfiki pracy zespołu.
Raport z badań przedszkoleniowych wykazał, że 34,8 % osób ankietowanych (największy odsetek) przyznało, że swoje umiejętności z zakresu prowadzenia rozmów zwalniających ocenia na 2 (w skali 1-6).
Podczas przeprowadzania rozmowy zwalniającej ankietowani najczęściej odczuwali: niepewność, smutek, strach
W procesie zwolnień ankietowanym najbardziej brakowało:
- dbałości o ciągłość procesów i przekazywania zadań
- spójności w komunikacji i podejściu do offboarding’u
- wczesnej komunikacji z HR biznes
- odpowiedniego kierownictwa po odejściu
- standardów, które pozwoliłyby zabezpieczyć ciągłość wiedzy i tematów
- możliwości wyegzekwowania rozliczenia się z realizowanych zadań przez odchodzącego pracownika
Realizacja projektu szkoleniowego
Wobec zdiagnozowanych potrzeb Klienta, doradca szkoleniowy HILLWAY opracował program szkoleniowy zawierające następujące moduły:
- Analiza trendów w zakresie procesu offboardingu w Polsce i na świecie.
- Trudne sytuacje w pracy menedżera i style reakcji na nie
- Stadia reakcji na zmianę (wg. modelu Williama Bridgesa)
- Zasady prowadzenia rozmów zwalniających z pracownikami
- Sposoby komunikowania celowości zmiany
- Planowanie i realizowanie działań wzmacniających wdrożenie zmiany
Dekalog procesu offboarding’u
Jednym z kluczowych elementów realizacji szkolenia było wypracowanie przez uczestników tzw. DEKALOGU PROCESU OFFBOARDINGU
W ramach ćwiczenia, przy pomocy metody LEGO SERIOUS PLAY, uczestnicy mogli:
- dokonać analizę obecnego procesu offboardingowego
- dokonać analizę mocnych i słabych stron offboardingu
- zaprojektować działania wzmacniające efektywność procesu offboardingu
- wypracować materiały wspierające kierowników w rozmowach zwalniających, a także skrypt szkolenia prowadzonego przez HR dla Kierowników
Wyniki ankiet poszkoleniowych
Średnia ocena materiałów wykorzystywanych podczas szkolenia w trzech obszarach: 4,75
Średnia ocena pracy Trenera badana w ośmiu obszarach: 4,97
Średnia ocena gotowości do wdrożenia zdobytej wiedzy/umiejętności: 4,70
Rekomendacja firmy HILLWAY: 100 % uczestników wyraziło rekomendację względem dostawcy szkolenia
Efekty szkolenia
Projekt rozwojowy został pozytywnie odebrany przez uczestników. Praca na realnych przykładach występujących u Klienta wzmocniło efekt wdrożenia nabytych umiejętności i wiedzy.
Uczestnicy:
- poznali aktualne trendy w procesie offboardingu w Polsce i na świecie. To pozwoliło im być na bieżąco z najnowszymi najlepszymi praktykami
- zaznajomili się z trudnymi sytuacjami, z jakimi spotykają się menedżerowie podczas procesu offboardingu oraz różne style reagowania na nie. Pomogło im to skuteczniej zarządzać takimi sytuacjami i zmniejszyć ryzyko konfliktu
- zapoznali się z etapami reakcji na zmianę według modelu Williama Bridgesa. Dzięki temu efektywniej zaczęli wspierać pracowników w okresie przejściowym i poprawili ich ogólne wrażenia z procesu offboardingu
- przećwiczyli zasady prowadzenia rozmów o zwolnieniach z pracownikami, dzięki czemu proces rozmowy stał się bardziej efektywny, przez co istotnie zmniejszyło się ryzyko nieporozumień
- dowiedzieli się, jak komunikować celowość zmiany, by upewnić się, czy pracownicy rozumieją uzasadnienie procesu offboardingu
- zdobyli wiedzę, jak planować i implementować działania wzmacniające wdrażanie zmiany, co sprawiło, że procesy offboardingowe zaczęły przebiegać pomyślnie i zmniejszać ryzyko negatywnych konsekwencji.
Szkolenie “Profesjonalny proces offboarding’u” znacząco wpłynęło na organizację na kilku poziomach:
Zoptymalizowany proces offboardingowy: Uczestnicy szkolenia poznali najlepsze praktyki i strategie zarządzania procesem offboardingowym. Doprowadziło to do bardziej zorganizowanego i wydajnego procesu offboardingu, zmniejszając potencjalne “zamieszanie” i ryzyko wewnętrznych sporów.
Rozwój pracowników: Dobrze zarządzany proces offboardingowy poprawił morale pracowników i zmniejszył stres u odchodzących pracowników. Uczestnicy warsztatu dowiedzieli, jak wspierać odchodzących pracowników i zadbać o to, by ich doświadczenia z procesu offboardingu były optymalnie pozytywne.
Silniejsza marka pracodawcy: pozytywne doświadczenia związane z odejściem z pracy pomogło wzmocnić reputację organizacji jako dobrego miejsca pracy.
Poprawa produktywność: usprawniony proces offboardingu zoptymalizował czas i zwiększył produktywność działów HR, zwalniając zasoby, aby skupić się na innych ważnych zadaniach.
Rozwijaj biznes z HILLWAY – oferta szkoleń dla firm
- Szukasz usprawnień dla swojej organizacji?
- Chcesz podnieść kompetencje swoich pracowników?
- Pragniesz, by procesy w twojej organizacji były efektywniejsze i przynosiły wymierne korzyści?
Poznaj ofertę szkoleń HILLWAY. Dopasowujemy programy szkoleniowe do potrzeb i wyzwań Klientów, dzięki odpowiednio przeprowadzonym badaniu potrzeb oraz orientacji na daną branżę.
W programach szkoleniowych HILLWAY m.in:
- zarządzanie / przywództwo
- obsługa klienta
- komunikacja
- sprzedaż i negocjacje B2B, B2C
- call center
- HR
- windykacja / telewindykacja
- finanse i controlling
- efektywność osobista
- team building, szkolenia integracyjne