Jak w dobie XXI wieku kształtować pozytywny wizerunek firmy w internecie?

CzatŚwiat się zmienia. Dziś firma, która nie istnieje w sieci w szerokim zakresie, nie istnieje w wyobraźni potencjalnych odbiorców.

Nasi klienci, kontrahenci czy wreszcie obserwatorzy i opiniotwórcy nie muszą zadać sobie zbyt wiele trudu, by zdobyć o naszej firmie mnóstwo informacji. Wystarczy, że siądą wygodnie w fotelu, włączą komputer i poserfują po sieci, ale idąc dalej – wystarczy, że np.  jadąc komunikacją miejską dla zabicia czasu przeglądają internet w swoim smartfonie. Mają tam, lub gorzej – nie mają, kopalnię wiedzy o naszej organizacji. Jak więc skutecznie wykorzystać ten fakt dla budowania wizerunku firmy?

 

  1. Stwórz niebanalną platformę firmową.
  2. Pisz bloga eksperckiego.
  3. Bądź obecny w mediach społecznościowych
  4. Bierz aktywne uczestnictwo w dyskusjach.

Platforma Internetowa Firmy

Aby klient zauważył platformę internetową firmy, a następnie zechciał na niej dłużej pozostać oraz wracać systematycznie, serwis www musi być niebanalny, musi przyciągać uwagę swoją kreatywnością. Dziś już nie wystarczą tradycyjne działania marketingowe, należy część sił, a nawet większość (w zależności od branży) skierować z marketingu tradycyjnego do marketingu internetowego. Oczywiście obie te formy muszą się uzupełniać tworząc spójną całość. Internetowa platforma firmowa może zyskać na atrakcyjności poprzez przenikanie się działań realnych i wirtualnych.

W celu wyróżnienia się firma powinna znaleźć taki zakres działalności, który odróżnia ją od konkurencji i uczynić z tego element na tyle atrakcyjny, by stanowił istotną przewagę konkurencyjną.

Blog ekspercki

Elementem, który wpływa na atrakcyjność konkurencyjną firmy jest jej wiedza ekspercka w obszarze, w którym funkcjonuje. Warto więc pisać bloga eksperckiego, na którym klienci firmy znajdą ciekawe, acz nie wyczerpujące informacje, które mogą skłonić ich do bliższego kontaktu z firmą. Do pisania tekstów na bloga można zaangażować pracowników firmy, którzy są ekspertami w poszczególnych obszarach działalności, a do nadzorowania i prowadzenia bloga całościowo wyznaczyć jednego z pracowników marketingu. Duża ilość nowych pojawiających się tekstów będzie również korzystnie wpływała na pozycjonowanie bloga (tym samym nazwy firmy) w wyszukiwarkach internetowych. Uwaga jednak, aby nie zdradzać całej posiadanej wiedzy, ponieważ konkurencja również serfuje po sieci.

Obecność w mediach społecznościowych

Media społecznościowe zrewolucjonizowały sposób, szybkość i częstotliwość komunikacji pomiędzy ludźmi, każdemu dały głos. Każdy może się wypowiedzieć.

Profile w mediach społecznościowych posiadają osoby fizyczne oraz firmy. Obecność w mediach społecznościowych daje organizacji większe szanse na odnalezienie jej i świadczonych przez nią usług czy wytwarzanych produktów przez rzeszę potencjalnych klientów. Ogromne szanse daje również możliwość polecenia danej firmy i jej usług/produktów znajomym czy innym osobom zainteresowanym, które poszukując usługi czy produktu dzielą się tym w internecie, zwiększając sobie szanse na odnalezienie interesujących dóbr.

Dzięki mediom społecznościowym klient ma możliwość inicjowania kontaktu z firmą. W każdej organizacji do zadań działów marketingu powinna należeć obsługa mediów społecznościowych – zamieszczanie tam aktualnych treści, aktualnych wydarzeń związanych z życiem organizacji, a także na reagowaniu na komunikaty kierowane przez klientów.

Aktywność w sieci

Konsument staje się coraz bardziej aktywny, wynika to z łatwego dostępu do narzędzi, ale również ma podłoże psychologiczne, klient jest po części anonimowy, rozmawiając z nami nie musi patrzeć nam w oczy co niestety sprzyja łatwości wystawiania złych opinii o firmie i jej usługach czy produktach. Klient niezadowolony dzieli się swoim niezadowoleniem. W rozmowach osobistych powie o swym złym doświadczeniu z produktem kilku osobom, ale jeśli zamieści wpis w internecie, to natychmiast dostęp do tej informacji mają miliony ludzi. Głos internauty jest donośny i zdolny do wpływania na losy największych firm.

Taka sytuacja wymusza na firmach konieczność zintegrowanego zarządzania wizerunkiem w sieci.

Dbałość o jej reputację w sieci sprowadza się do podstawowych, systematycznych działań:

  • Monitorowanie marki – osobiście lub przy pomocy wyspecjalizowanych firm,
  • Analizowanie wyników w wyszukiwarkach, analizowanie opinii,
  • Kontakt z autorem negatywnych opinii na temat firmy.

Możliwość komunikowania się, przekazywania treści i wyrażania opinii za pośrednictwem internetu w dzisiejszych czasach jest oczywista i łatwo dostępna, zarówno w aspekcie prywatnym jak i zawodowym. Internet stał się ważnym kanałem komunikacji biznesowej, nie można go ignorować jeśli chcemy jako firma być rozpoznawalni i doceniani na konkurencyjnym rynku.

Autor: Agnieszka Nowicka Trener Biznesu HILLWAY prowadząca szkolenie Budowanie wizerunku firmy