Dla naszego Klienta – jednego z największych operatorów platformy medialnej w Polsce przeprowadziliśmy projekt szkoleniowy mający na celu wdrożenie innowacyjnego narzędzia sprzedaży poprzez wypracowanie i wdrożenie na szkoleniach nowego modelu sprzedaży. Wdrożenie innowacyjnego modelu sprzedaży wiązało się z najtrudniejszym wyzwaniem w szkoleniach, czyli zmianą postaw i nawyków sprzedawców przyzwyczajonych do tradycyjnego modelu sprzedaży ,,zza biurka”.
Szkoleniami objęto ok. 500 przedstawicieli sieci sprzedaży z całej Polski oraz kadrę zarządzającą działem sprzedaży. W projekcie zrealizowano łącznie 69 dni szkoleniowych.
WYZWANIE BIZNESOWE I CELE SZKOLENIA:
Klient przeprowadził rebranding punktów sieci sprzedaży i wdrożył nowy podświetlany element wizualizacji wewnętrznej punktów sprzedaży stanowiący dla pracowników punktów nowe narzędzie sprzedaży. Rebranding obejmował tradycyjną sieć sprzedaży tj. sklepy tradycyjne i stoiska marketowe tzw. ,,wyspy” oraz punkty partnerskie.
Celem szkoleń było wypracowanie modelu, przygotowanie materiałów oraz wdrożenie do sieci dystrybucji zmian modelu prezentacji oferty z dotychczasowego korzystającego z ulotek, katalogów na aktywną prezentację oferty przy użyciu nowego narzędzia sprzedaży i aktualnego innowacyjnego wyposażenia punktów obsługi klienta. Kluczowym wyzwaniem było odejście od sprzedaży zza biurka, które stanowi naturalną barierę w nowoczesnej sprzedaży produktów.
ROZWIĄZANIE:
Eksperci HILLWAY podeszli do tematu profesjonalnie i kreatywnie już na etapie przygotowywania oferty handlowej. Zorganizowano wewnętrzne spotkania z pracownikami firmy i Trenerami, przeprowadzono burze mózgów i omawiano przypadki podobnych wdrożeń nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Przeanalizowano działania konkurencji i przewagę konkurencyjną firmy Klienta w nowym modelu sprzedaży, zbadano Mystery Schopperem aktualne zachowania sprzedawców Klienta, omówiono modele sprzedaży w innych branżach, motywy zakupowe Klientów oraz ogólnie trendy w sprzedaży i obsłudze klienta w danej branży na najbliższe lata.
W ciągu jednego dnia szkoleniowego niemożliwym jest wdrożenie u sprzedawców nawyku pracy na nowym narzędziu, tj. prezentacji oferty Klienta oraz umiejętne prowadzenie rozmowy handlowej zawierającej argumenty sprzedażowe i kończącej się finalizacją.
Prezentacja oferty na nowym narzędziu kładła nacisk na następujące elementy rozmowy handlowej:
- badanie potrzeb klienta
- prezentacja z użyciem dostępnego innowacyjnego wyposażenia
- radzenie sobie z obiekcjami klienta
- finalizacja/zamknięcie rozmowy handlowej podpisaniem umowy.
W związku z tym opracowano koncepcję projektu szkoleniowego, która uwzględniała:
- zaangażowanie do projektu bardzo doświadczonych trenerów HILLWAY – praktyków sprzedaży doskonale znających produkty Klienta i konkurencji;
- wzmocnienie szkoleń poprzez budowanie odpowiedniej atmosfery szkolenia i wsparcie Klienta w komunikacji szkolenia;
- zaangażowanie uczestników przed szkoleniem w celu wydłużenia cyklu rozwojowego mającego na celu zmianę postaw i nawyków sprzedażowych – uczestnicy 3 tygodnie przed szkoleniem dostali specjalne zadanie przedszkoleniowe, które było zgodne z ideą projektu, a wymagało od nich zaangażowania i przemyślenia wniosków z zadania;
- nagrano w rzeczywistym środowisku pracy filmy szkoleniowe, które stanowiły antyprzykłady pracy sprzedawcy – w myśl, że na antyprzykładach uczymy się szybciej niż na przykładach pozytywnych;
- w trakcie szkoleń to uczestnicy sami wypracowywali nowy model sprzedaży; w trakcie warsztatów dotyczących nowego modelu sprzedaży zastosowany warsztaty pracy z kamerą.
- uczestnicy wyznaczali sobie Indywidualne Plany Działania po szkoleniu, które otrzymywali również kierownicy (ich zadaniem nie była kontrola, a wsparcie pracownika w osiągnięciu celów)
- umożliwiono uczestnikom szkoleń konsultacje poszkoleniowe- e-mail z Trenerem
- zaangażowanie kierowników w proces wdrożenia – cykliczne wizyty i coachingi operacyjne dla sprzedawców po szkoleniach i monitoring wdrożenia. Wcześniej przeprowadzono szkolenia dla kierowników regionów z Nowego modelu sprzedaży i zarządzania sprzedażą oraz coachingu operacyjnego – aktywnego zarządzania jakością i efektywnością pracy sprzedawcy
- szkolenie Follow-up ? stanowiącym rewizję wyników (1 dzień) ? 4 tygodnie po szkoleniu właściwym
REZULTATY:
Kadra zarządzająca i uczestnicy szkoleń byli bardzo zadowoleni z realizacji szkoleń przez HILLWAY co podkreślano na każdym etapie prac. HILLWAY wykazywał się elastycznym podejściem i ściśle współpracował z Klientem. Po szkoleniach Klient przeprowadził badanie Mystery Schopper i zweryfikował skuteczność szkoleń oraz wdrożenia nowego narzędzia w sprzedaży.
Tym co niewątpliwie wzmocniło zaangażowanie uczestników szkolenia, czyli pracowników sprzedaży i identyfikację z firmą, było uwzględnienie przez Pion Marketingu firmy Klienta istotnych zmian w kształcie oferty produktowej i jej nałożeniu na nowe narzędzie sprzedaży. Propozycje wypracowano na warsztatach HILLWAY i bezpośrednio uwagi i rekomendacje przekazano Klientowi, dzięki czemu uniknięto zbędnych kosztów i nieudanego wdrożenia.
W ramach projektu wypracowano również i stworzono Bazy wiedzy jako elementy związane z zarządzaniem wiedzą w organizacji:
- Jak prezentować ofertę na nowym narzędziu? (z dokładną wizualizacją ścieżki działania krok po kroku)
- Jak pokonywać obiekcje Klienta i finalizować sprzedaż przy wykorzystaniu elementów wizualnych i dostępnych w punkcie narzędzi wsparcia sprzedaży ?
- Dlaczego nowy model sprzedaży jest lepszy od tradycyjnej sprzedaży z zza biurka?
- Wiele nowych, ciekawych pomysłów
- Ciekawe ćwiczenia, nagrywanie i analiza błędów, inne spojrzenie
- Połączeniem dobrej formy i treści
- Bardzo dobrze przekazane informacje na temat pracy z X
- 5 ? ogólnymi wrażeniami na szkoleniu i zdobytą wiedzą
- Bardzo dobre wytłumaczenie wszystkich zagadnień
- Odnoszenie się do sytuacji zaistniałych w rzeczywistości
- Dowiedziałam się wielu informacji, których użyję w pracy
- Konkretny przekaz i materiał
- Bardzo dobrymi umiejętnościami przekazywania wiedzy przez Trenera
Czy rekomendujesz HILLWAY jako dostawcę szkolenia? Jeżeli tak, dlaczego?
Wybrane odpowiedzi uczestników kształtowały się następująco:
- Tak, jestem bardzo zadowolony z przeprowadzonego szkolenia
- Profesjonalnie przygotowane i prowadzone
- Doświadczenie, praktyczne podejście
- Rzetelnie, miło i fachowo
- Bardzo dobry kontakt Trenera z uczestnikami
- Bardzo profesjonalny Trener, sporo się od niego nauczyłem
- Super profesjonalizm
- Świetny kontakt z grupą
- Bo mi się podobało 😉
- Tak, ponieważ było to profesjonalne podejście do tematu
- Tak, bardzo solidny dostawca
- Ponieważ nawiązał bardzo dobry kontakt z grupą. Odpowiednia osoba na odpowiednim miejscu.
- Bo przekazał wiele praktycznych i pomocnych informacji
- Bardzo dobra komunikacja, umiejętności, ,,świetny? sposób przekazywania wiedzy