Podsumowanie roku w branży call/contact center – Marzena Sawicka (HILLWAY) dla callcenternews.pl

Contact center - szkolenia, doradztwo, badania, rekrutacja call centerPodsumowanie roku 2011 w branży call/contact center

,,Rok 2011 to bez wątpienia kolejny rok dynamicznego rozwoju call/contact center w Polsce. Specjalizujemy się w doradztwie i szkoleniach dla branży call center w związku z tym realizując różne projekty mieliśmy okazję obserwować procesy zachodzące zarówno w in-housach – call center wewnętrznych, jak i w outsourcingowych call center obsługujących największe polskie firmy.

Niewątpliwie w obu przypadkach był to rok inwestycji w infrastrukturę (rozwój zasobów, systemów, rozbudowę istniejących lokalizacji). Takie projekty realizowane są niezależnie od sytuacji gospodarczej, gdyż dziś nie liczy się tylko pozyskanie Klienta, ale również jego utrzymanie. Inwestycje te głównie determinuje rynek, na którym kluczową rolę w osiąganiu przewagi konkurencyjnej odgrywa wysoka jakość obsługi klienta.

Call/contact center to w większości przypadków profit center mające strategiczną rolę w organizacji.

Rozwój call center związany był i jest nie tylko ze zwiększeniem ruchu, ale również z wzrastającym popytem na inne formy kontaktu klienta z organizacją. Call center dynamicznie ewoluuje do contact center. Standardem jest już obsługa przez e-mail i czat. Coraz większą rolę zaczynają odgrywać portale społecznościowe, które również są włączane w strategię obsługi klienta. Kilka przypadków integracji np. Facebooka z BOK zauważyliśmy już w 201, jednak niewątpliwie będzie to kierunek rozwoju różnych aplikacji w 2012 roku.

Niezmiernie cieszy rozwój contact center w administracji państwowej, jednak w dalszym ciągu jest tam wiele obszarów, które wymagają usprawnienia. Prym we wdrożeniach wiodą Wrocław i Poznań. Inne miasta przygotowują się również do wdrożenia nowoczesnych rozwiązań w zakresie obsługi klienta.

Na rynku outsourcingu w 2011 roku powstało wiele nowych firm i wiele zaprzestało działalności, bez wątpienia spowodowane jest to modnym modelem rozliczeń – rozliczaniem za efekt, które przy estymacjach wymaga ogromnej specjalistycznej wiedzy, a tej na rynku ciągle jest za mało.

Pod kątem rekrutacji był to rok rotacji nie tylko konsultantów, ale i kadry zarządzającej. Najlepsi menadżerowie i specjaliści call center zmieniali miejsce pracy bez problemów, jednakże wciąż jest to branża potrzebująca dobrych specjalistów i menadżerów. W przypadku rynku konsultantów telefonicznych w dalszym ciągu są tu zatrudniane najczęściej osoby młode, studenci, którzy szybko rotują. Na duże wyróżnienie zasługuje pierwsze w Polsce call center, które zatrudnia wyłącznie osoby niewidome – Quality Cube.

W zakresie typowych produktów i zakresów prac contact center na infoliniach obsługowych wprowadzane są projekty cross- i up-sellingowe mające na celu generowanie leadów, pozyskanie klienta lub zwiększenie jego portfela. Standardowo rozwija się i coraz większą rolę odgrywa telemarketing (cała branża boryka się z problemem baz danych – obdzwanianie tych samych rekordów). Następuje dynamiczny rozwój telewindykacji spowodowany rosnącym zadłużeniem Polaków.

Przed call/contact center jeszcze wiele wyzwań i wiele pracy – tutaj, wbrew pozorom nie narzeka się na nudę i rutynę.”