Dla 40 osób – kadry kierowniczej pierwszego szczebla – przeprowadziliśmy szkolenia ,,Podstawy zarządzania zespołem z elementami sztuki prezentacji”.
Szkolenia przeprowadzono w modelu 2 + 1 – 2 dni szkolenia właściwego i 3-4 tygodnie po szkoleniu 1 dzień szkolenia Follow-up. Szkolenie w ramach rozwoju podstawowych kompetencji menadżerskich przeprowadzono w podziale na 3 grupy warsztatowe w Serocku, w Częstochowie i w Zakopanem.
Na podstawie długofalowej współpracy z naszym Klientem zdiagnozowano, iż wiedza i umiejętności, które zostały wdrożone na etapie wyższej kadry menadżerskiej muszą być skaskadowane w dół ? do kadry Team Leaderów, którzy dotąd nie przechodzili dedykowanych szkoleń z zakresu zarządzania i sztuki prezentacji
W obliczu dynamicznego rozwoju firmy Top menadżerowie i Regionalni Menadżerowie Operacyjni w procesie zarządzania operacyjnego co raz więcej zadań delegują na kadrę bezpośrednio zarządzającą zespołami ? to na Team Leaderach spoczywa główny obowiązek pracy z zespołem. Osobom tym niezbędne było przejść szkolenie, które da im narzędzia do pracy z zespołem, a jednocześnie celem szkolenia było ujednolicenie wiedzy posiadanej przez Team Leaderów ? osoby z różnym doświadczeniem menadżerskim, zawodowym i różnym poziomem wiedzy.
Szkolenie wg założeń było wsparciem w wykonywanej pracy i połączeniem II szkoleń:
- szklenia z zarządzania zespołem pracowników
- szkolenia ze sztuki efektywnej prezentacji
Dla uczestników szkolenia przygotowano zadanie przedszkoleniowe PRE WORK – wykonanie prezentacji i przygotowanie wystąpienia związanego z celem strategicznym organizacji na 2012 rok.
Ukazane w ankietowym badaniu potrzeb i na początku szkolenia (w oczekiwaniach) zagadnienia, a będące w zakresie merytorycznym szkolenia, zostały wyjaśnione i przećwiczone w scenkach i studiach przypadków (case studies).
Korzyści ze szkolenia:
- poszerzenie, utrwalenie i wystandaryzowanie wiedzy kadry kierowniczej w zakresie skutecznego zarządzania zespołem
- rozwój umiejętności stosowania różnych narzędzi wspierających zarządzanie zespołem
- zrozumienie istoty typologii pracowników oraz dopasowanie stylu delegowania i motywowania do typu pracownika
- nabycie umiejętności skutecznej prezentacji
Projekt szkoleniowy zrealizowano według standardów HILLWAY Training & Consulting uwzględniających najlepsze praktyki szkoleniowe i metodologię mającą na celu osiągnięcie wysokiej jakości, jak również efektywności szkoleń.
1. Przeprowadzono badanie potrzeb organizacji
- wywiady z kadrą zarządzającą i HR, gdzie zdiagnozowano, iż kluczowe będzie zdobycie wiedzy i ćwiczenie umiejętności z zakresu podstaw zarządzania zespołem. Celem szkolenia było również jednolicenie wiedzy u uczestników szkolenia (osoby z różnym wykształceniem i doświadczeniem w zarządzaniu)
- ankietowe badanie on line oczekiwań Przełożonych tj. RMO wobec szkolenia i rozwoju poszczególnych kompetencji menadżerskich u Team Leaderów
- ankietowe badanie online przeprowadzone w grupie Team Leaderów mające na celu zdiagnozowanie potrzeb szkoleniowych i trudnych sytuacji, które były omawiane na szkoleniu
2. Na podstawie wyników badania zmodyfikowano wstępny program, treści, materiały dla uczestników i gry symulacyjne.
4. Warsztaty prowadzono interaktywnie by zmaksymalizować zaangażowanie uczestników oraz osiągnąć zamierzone efekty szkolenia. Na koniec szkolenia uczestnicy wypełnili IPD – Indywidualne Plany Działania. IPD po szkoleniu każdy miał przedstawić do wglądu swojemu Przełożonemu. Zadaniem Przełożonego było wsparcie Team Leadera w osiągnięciu postawionych sobie celów.
5. Uczestnicy szkolenia otrzymali możliwość bezpłatnych konsultacji mailowych z Trenerem.
6. W trakcie projektu przeprowadzono jego ocenę
- Badanie przyrostu wiedzy na podstawie Post testów
- Badanie efektywności szkolenia ?ocena szkolenia w czasie rzeczywistym na podstawie ankiet reakcji uczestników na szkolenie;
- Konsultacje z klientem na temat efektów szkolenia
7. Po projekcie przygotowano Raport poszkoleniowy (przekazywane treści, ewaluacja wiedzy, pomiar reakcji, zachowania grupy)
8. Po projekcie standardowo w ramach konsultacji z Trenerem i Koordynatorem Projektu omówiono przebieg sesji szkoleniowej, wyników, jak również przedstawiono rekomendacje odnośnie dalszego rozwoju pracowników.
WYBRANE KOMENTARZE UCZESTNIKÓW SZKOLENIA
Szkolenia zostały bardzo wysoko ocenione przez uczestników. W skali od 1 do 5 ocena pracy Trenera w trzech grupach kształtowała się następująco: 4,72; 4,34 i 4,74 dla szkoleń bazowych (2 dni).
Czy wiedza zdobyta na szkoleniu przyczyniła się do usprawnienia wykonywanej przez Ciebie pracy?
- “Tak, miałem wątpliwości co do właściwego zarządzania – prowadzący podał wskazówki”
- “Tak, poznałem nowe techniki metody motywowania podwładnych do pracy”
- “Oczywiście. Dało mi to inny pogląd na sposób podejmowania decyzji oraz z pewnością ułatwi mi przekazywanie informacji pracownikom”
- “W 100%, zastosuję i w pracy i w życiu”
- “Tak, delegowanie zadań do pracowników w zależności od stopnia dojrzałości pracownika”
- “Tak, będzie niezbędna w sytuacjach spornych, trudnych dla team leadera i ogólnie dla zespołu”
- “Pozwoli mi lepiej ocenić – dokonać analizy pracownika, pozwoli mi określić jego predyspozycje, a w konsekwencji lepiej wykorzystać jego potencjał”
- “Na pewno usprawni moją pracę. Wiedza, którą zdobyłem, pozwoli mi w jasny sposób podejść do niektórych ciężkich tematów”
Które tematy omawiane na szkoleniu okazały się Twoim zdaniem najbardziej przydatne? Opisz?.
- “Sposoby komunikowania się z podwładnymi”
- “Prezentacja”
- “Motywowanie pracowników, prezentacje, jak rozmawiać z pracownikami przekazując im zadania”
- “Style zarządzania i ich określenie, które pozwoli skuteczniej kierować zespołem, dzięki czemu zwiększy ich efektywność”
- “Schemat rozmowy z pracownikami, do kogo i w jaki sposób trzeba dotrzeć, powierzyć mu zadania”
- “Motywowanie do pracy; ocena pracownicza; delegowanie zadań metodami ZPC i ZPZ”
- “Rozpoznawanie swojego stylu dowodzenia, triki słowne i komunikacja z zespołem”
- “Podejście do pracownika – karanie i chwalenie”
- “Zarządzanie rozwojem pracowników”
- “Metody zarządzania, style osobowości”
- “Przygotowanie prezentacji; zarządzanie pracownikami – style; kary i nagrody; informacja zwrotna”
- “Zarządzanie rozwojem pracowników, trudne sytuacje z udzielaniem informacji zwrotnej