Employee Experience Management to nic innego jak zarządzanie doświadczeniami pracowników związanymi z miejscem pracy. EEM jest nowym trendem w HR, który od 2016 roku wraz z Employer Branding staje się jednym z kluczowych obszarów działania HR.
Dziś większości firm brakuje wykwalifikowanej i zmotywowanej, chętnej do pracy kadry pracowników, z kolei wyzwaniem w zarządzaniu pracownikami jest wzmacnianie zaangażowania pracowników.
Brak odpowiednich zasobów hamuje rozwój firmy, uniemożliwia jej efektywne działanie. Jednocześnie nasi kandydaci i pracownicy są też naszymi klientami, stąd też trend Employee Experience Management jest ściśle powiązany z Customer Experience Management.
Customer Experience Management to nic innego jak zarządzanie doświadczeniami klienta na każdym punkcie styku klienta z firmą, zarządzanie jego emocjami, odczuciami, wrażeniami.. po środku tego wszystkiego mamy budowanie marki dobrego pracodawcy, czyli działania związane z Employer Branding.
Kandydat do pracy, nasz pracownik często jest też klientem lub może nim być. Najlepiej, by było jakby był naszym ambasadorem marki, a nie hejterem. Badania pokazały, że osoby, które mają negatywne doświadczenia z marką pracodawcy w procesie rekrutacji lub złe doświadczenia z pracy tak samo przekładają swoje negatywne emocje na kupowanie towarów lub usług danych marek.
W obliczu zmian na rynku, przede wszystkim tego, że na rynku pracy mamy rynek pracownika pracodawcy prześcigają się w działaniach, które mają przyciągnąć do firmy kandydatów, z których zatrudni się tych najlepszych.
Jednocześnie chodzi o to, by styczność i kandydatów do pracy, i pracowników z marką pracodawcy była jak najbardziej pozytywna.
Pozytywne wrażenia z kontaktu z marką w połączeniu z zadowoleniem z produktu lub usługi to fundament dla budowy lojalności klientów!
,,Dziękujemy, wybraliśmy innego kandydata” – ale dalej nas lub, kochaj, kupuj nasze produkty i nas polecaj!
Nawet gdy w danym momencie nie zatrudniamy danego kandydata do pracy, chcemy, by miał pozytywne doświadczenia związane z naszym procesem rekrutacji, z nasza marką. By pomimo tego, że sam nie został naszym pracownikiem wypowiadał się pozytywnie o naszej firmie, by dalej chętnie kupował nasze produkty, by polecał nas znajomym i rodzinie. (Według badań dalej najważniejszym parametrem wyboru produktów i usług są rekomendacje naszych najbliższych – rodziny i przyjaciół, znajomych, a marketing szeptany (WOMM – z ang. word of mouth marketing) jest najtańszą i najbardziej pożądaną formą promocji.
Employee Experience Management – jak to wdrożyć?
Trzeba pamiętać, że – w odróżnieniu od działań reklamowych związanych z employer branding – Employee Experience Management jest systemem kompleksowych i długotrwałych działań, a nie zamkniętą w czasie krótkotrwałą kampanią. Wdrażanie EEM to w zasadzie przebudowa przedsiębiorstwa we wszystkich jego aspektach, które dotyczą interakcji kandydatów do pracy i pracowników z firmą – od momentu wykreowania zainteresowania pracą, po rekrutację, doświadczenia w trakcie pracy i działania związane z odpowiednim traktowaniem pracowników, których zwalniamy lub którzy sami odchodzą z pracy. Na każdym punkcie styku musimy dbać o pozytywne doświadczenia pracownika!
Już wkrótce w ofercie HILLWAY szkolenie Employee Experience Management – jesteś zainteresowany i chcesz otrzymać ofertę tego szkolenia – napisz do nas [email protected]
Opublikowano: 07.02.2017
Autor: Marzena Sawicka – Dyrektor Zarządzająca HILLWAY, praktyk biznesu, ekspert rynku szkoleń i ekspert rynku pracy, członek grupy ds. Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Departamencie Pracy, Dialogu i Spraw Społecznych w Konfederacji Lewiatan.