Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego inni choć z mniejszą wiedzą i doświadczeniem odnosili większe sukcesy zawodowe od biznesmenów z dużymi umiejętnościami? Otóż zdecydowanie mógł im pomóc profesjonalny wizerunek biznesowy.
Pojedynek Nixona z Kennedy’m – Czyli jak wizerunek wpływa na odbiór w polityce i biznesie?
Jako przykład podam tu przełomową, bo pierwszy raz nadawaną na żywo w telewizji, debatę kandydatów na urząd prezydencki Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Debata odbyła się 26 września 1960 roku, a jej uczestnikami byli: ówczesny wiceprezydent USA Richard Nixon oraz senator John F. Kennedy.
Richard Nixon posiadał zdecydowanie bogatszą wiedzę polityczną i doświadczenie piastując urząd wiceprezydenta. Osoby słuchające debaty w radio uznały, że wygrał ją Nixon, ale tego dnia zdecydowana większość społeczeństwa USA, zainteresowana wyborami prezydenckimi, oglądała debatę w telewizji i według telewidzów zwycięzcą był Kennedy. Co mogło wpłynąć na tak rozbieżne oceny? Otóż słuchacze radia swoją ocenę opierali tylko na wypowiedziach, a oglądający telewizję mogli jeszcze obserwować kontrkandydatów.
Tego dnia wiceprezydent Nixon był przeziębiony, pocił się i nie pozwolił sobie zrobić makijażu przed wejściem na wizję, co mogło choć częściowo zatuszować niedostatki jego formy, natomiast John Kennedy, był wypoczęty, lekko opalony, uśmiechnięty i świetnie ubrany, to wszystko dodawało mu pewności siebie. Prezentował się profesjonalnie, wzbudzał zaufanie i był wiarygodny. W biznesie jest podobnie.
Co nam daje profesjonalny wygląd?
Profesjonalny wygląd powoduje, że nasz rozmówca utożsamia z nami naszą firmę i naszą ofertę. Naszym wyglądem, strojem, postawą możemy wzmocnić siłę przekazu. Nasza oferta może wydać się bardziej profesjonalna, innowacyjna i konkurencyjna, a rozmówca potraktuje nas z pełną powagą, szacunkiem i zainteresowaniem.
Profesjonalny wizerunek biznesowy, a branża którą reprezentuję
Oczywiście reprezentując różne branże możemy sobie pozwolić na mniej lub więcej luzu czy ekstrawagancji w stroju. U osób pracujących w reklamie elementy nonszalanckie są wręcz wskazane, ponieważ mogą świadczyć o kreatywności.
Profesjonalny wizerunek biznesowy, to przede wszystkim nienaganny, zadbany wygląd, na który składa się:
- strój,
- wypoczęta i zadbana twarz (panowie ogoleni, a panie z naturalnym makijażem),
- zadbane dłonie i paznokcie ? panowie krótko obcięte, a panie o maksymalnej długości do 3 mm powyżej opuszek palca, umalowane lakierem w kolorze naturalnym w jasnych odcieniach, a jeśli lakier ciemny, to bordo lub brąz.
Niedozwolone są wszelkiego rodzaju ozdoby lub wzory na paznokciach.
Strój w budowaniu wizerunku biznesowego – czyli jakie są podstawowe zasady dress code?
Ubiór musi być odpowiednio dobrany do:
- zawodu jaki wykonujemy,
- do stanowiska jakie zajmujemy,
- okoliczności spotkania,
- pory dnia.
Kreowanie wizerunku – jaki kolor stroju wybrać, by wyglądać profesjonalnie w biznesie?
Na czym polega kreowanie profesjonalnego wizerunku w biznesie? Na pewno jest to wybór przede wszystkim odpowiedniego stroju i stosowanie prostych podstawowych zasad dress code. W stroju, w którym będziemy prowadzić rozmowy biznesowe z kontrahentem dopuszczalne są maksymalnie dwa wzory i trzy kolory.
Zarówno dla mężczyzn jak i dla kobiet kolorami wzbudzającymi szacunek i zaufanie są granat i szary.
Granat w kulturze francuskiej uznawany za najbardziej elegancki kolor, świetnie sprawdza się w zestawieniu z białym, błękitem i beżem, natomiast szary, to kolor, który nie stanowi konkurencji dla innych części garderoby, a jest jej idealnym tłem.
Kreowanie własnego profesjonalnego wizerunku to odpowiedni dobór stroju. Mężczyźni powinni ubierać ciemniejszy garnitur, jaśniejszy krawat i koszulę w najjaśniejszym kolorze. Koszula biała powinna być zakładana na najważniejsze spotkania. Należy w codziennym dress code unikać zestawień czarny garnitur i biała koszula, są zbyt oczywiste. Czarny garnitur powinien być zarezerwowany na wieczór.
Umiar w kolorach dotyczy również pań. Kobieta w stroju o stonowanej kolorystyce jest wiarygodna, profesjonalna i wzbudza szacunek.
Dlaczego warto więc kreować i budować profesjonalny wizerunek?
Pamiętajmy – orły są szare, a papugi pstre. W biznesie chyba każdy chciałby być orłem.
Autor:
Agnieszka Nowicka – pasjonatka zagadnień związanych z profesjonalnym wizerunkiem, savoir-vivrem i etykietą biznesową, Trener Biznesu HILLWAY prowadząca szkolenie Profesjonalny wizerunek biznesowy