Efekt Churchill?a związany jest z sytuacją, przekazywania niepopularnych, ?złych? wiadomości.

Po ataku na Pearl Harbour Winston Churchill wystosował niezwykle uprzejmy list do ambasadora Japonii. Zapytany, dlaczego zdobył się na taką uprzejmość, odpowiedział:

?Jeśli masz kogoś zabić, nic nie kosztuje cię, aby być dla niego miłym?.

 

 

Okazuje się, że ludzie są w stanie łatwiej zaakceptować złe wieści wtedy, gdy osoba je obwieszczająca wykazuje

  • skruchę,
  • dostarcza wyjaśnień,
  • bierze pod uwagę ich uczucia i losy,
  • pozostawia możliwość wyrażenia opinii.

Tymczasem osoby, które mają przekazać nienajlepsze nowiny, wykazują tendencję do zachowywania się w zupełnie przeciwny sposób – oficjalny, chłodny, sztywny. Wolą unikać dyskusji. Nie próbują wyjaśniać, ale oświadczają, jaka decyzja została podjęta, próbują nie myśleć o negatywnych konsekwencjach tej decyzji dla osób informowanych. Zamiast ze skruchą, mówią wyniośle, często wręcz czują złość do odbiorców.

Konsekwencją nieżyczliwego komunikowania złych wieści jest nieakceptowanie ich przez odbiorców i to zarówno na poziomie emocjonalnym, jak i na poziomie zachowań. Odbiorcy nie tylko czują się źle potraktowani, ale starają się w swoim postępowaniu dać wyraz temu, że nie zaakceptowali decyzji, wiadomości.

Na przykład, w badaniach amerykańskich, gdy w sposób bardzo oficjalny i chłodny poinformowano pracowników o mającej nastąpić okresowej obniżce płac, zanotowano wyraźny wzrost kradzieży na terenie przedsiębiorstwa. W grupach, w których dopuszczono możliwość dyskusji i informowano pracowników w życzliwy sposób, z wyjaśnieniem sytuacji i odniesieniem się do sytuacji i emocji pracowników liczba zanotowanych kradzieży była znikoma. Widać więc, że sposób przekazywania niepopularnych decyzji może wyraźnie wpłynąć na poziom ich zaakceptowania.

W związku z tym, wypowiedziane przez Churchill?a zdanie można przekształcić w bardziej instrumentalne zalecenie: ?Jeśli musisz przekazać złe wieści, to w konsekwencji dużo mniej kosztuje cię, jeśli zrobisz to życzliwie, z poszanowaniem opinii i odczuć odbiorców?.

Efekt Churchill’a możesz wykorzystać w takich obszarach jak:

  • przekazywanie trudnych informacji
  • komunikowanie niepopularnych decyzji
  • komunikowanie zmian w organizacji, w dziale
  • zwolnienia i rozmowa zwalniająca.

Marzena Sawicka



Skip to content WordPress Double Opt-in by Forge12