Global Skills Report 2024: kluczowe wnioski i analiza Raportu Coursera
Raport Coursera Global Skills Report 2024 dostarcza cennych wskazówek dla menedżerów, ukazując globalne i regionalne trendy w edukacji i rozwoju umiejętności. Aby sprostać wyzwaniom rynku pracy, firmy, rządy, instytucje edukacyjne i pracownicy muszą wspólnie działać na rzecz rozwoju kompetencji, które są kluczowe dla przyszłości gospodarki i konkurencyjności.
Coursera Global Skills Report 2024 dostarcza kompleksowych danych na temat rozwoju umiejętności na całym świecie, koncentrując się na kluczowych trendach edukacyjnych i zawodowych. Raport szczegółowo analizuje wzrost zapotrzebowania na umiejętności z zakresu sztucznej inteligencji (AI), cyfrowych kompetencji, cyberbezpieczeństwa oraz rosnącą popularność mikrocertyfikatów. Poniżej przedstawiamy kluczowe wnioski i zalecenia, które mogą być przydatne dla menedżerów z Polski i Europy, którzy dążą do lepszego zrozumienia globalnych trendów w zakresie rozwoju umiejętności i ich wpływu na rynek pracy.
7 kluczowych wniosków z raportu Global Skills Trends 2024 wg Coursera
-
AI jako globalny priorytet: Po uruchomieniu ChatGPT w 2022 roku nastąpił globalny wzrost zainteresowania edukacją AI. Liczba zapisów na kursy GenAI wzrosła o 1060% na całym świecie. Regiony różnią się poziomem zaawansowania, ale wszędzie uznaje się potrzebę rozwijania umiejętności związanych z AI.
-
Inicjatywy AI napędzają adopcję nowych umiejętności: Inwestycje w AI stają się priorytetem dla biznesów, rządów i instytucji edukacyjnych. Wzrost zapisów na kursy GenAI jest widoczny na całym świecie, a przykłady z krajów takich jak Indie, Malezja i Tajlandia pokazują, że inwestycje w infrastrukturę AI stają się kluczowe dla rozwoju umiejętności.
-
Brak cyfrowych umiejętności w szybko zmieniającym się rynku pracy: Ponad 90% miejsc pracy wymaga pewnego poziomu umiejętności cyfrowych, ale wciąż istnieje duża przepaść między oczekiwaniami pracodawców a rzeczywistymi umiejętnościami pracowników. W Europie brak umiejętności cyfrowych jest przeszkodą dla inwestycji, co podkreśla potrzebę inwestycji w edukację cyfrową.
-
Umiejętności związane z cyberbezpieczeństwem są kluczowe: Cyberbezpieczeństwo jest kluczowe dla budowy odpornej infrastruktury cyfrowej. Mimo rosnących zagrożeń, wzrost zapisów na kursy z tej dziedziny jest niższy niż w przypadku innych obszarów technologicznych, co podkreśla pilną potrzebę rozwijania tych umiejętności.
-
Mikrocertyfikaty jako szybka ścieżka do pożądanych miejsc pracy: Mikrocertyfikaty zyskują na popularności jako sposób na zdobycie umiejętności cyfrowych. Wzrost zapisów na profesjonalne certyfikaty pokazuje, że ludzie szukają praktycznych umiejętności, które są poszukiwane na rynku pracy.
-
Globalna luka płciowa w edukacji online się zmniejsza, ale różnice regionalne pozostają: Coraz więcej kobiet uczestniczy w kursach online, ale regionalne różnice są nadal widoczne. W regionach takich jak Ameryka Północna i Europa luka płciowa jest mniejsza niż w innych częściach świata, co pokazuje różne wyzwania i bariery w dostępie do edukacji.
-
Różne regiony priorytetowo traktują różne umiejętności: W Europie i niektórych częściach Azji uczniowie koncentrują się na technologiach wschodzących, takich jak FinTech i machine learning, podczas gdy w Afryce Subsaharyjskiej i innych częściach Azji nacisk kładzie się na podstawowe umiejętności biznesowe i cyfrowe. Różnorodność w podejściu do edukacji odzwierciedla lokalne potrzeby gospodarcze i rynkowe.
Kluczowe umiejętności i najpopularniejsze kursy w Europie w 2024
W Europie szczególną popularnością cieszą się następujące umiejętności i kursy:
- FinTech
- Resilience (odporność)
- Culture (kultura organizacyjna)
- Epidemiology (epidemiologia)
- Human Learning (uczenie się ludzi)
- Machine Learning Algorithms (algorytmy uczenia maszynowego)
- Artificial Neural Networks (sztuczne sieci neuronowe)
- Applied Machine Learning (zastosowane uczenie maszynowe)
- Regression (regresja)
- Bioinformatics (bioinformatyka)
Najbardziej pożądane role zawodowe w 2024
Wśród najczęściej poszukiwanych ról zawodowych w Europie znajdują się:
- Skarbnik (Treasurer)
- Trader papierów wartościowych i towarów (Securities & Commodities Trader)
- Inżynier uczenia maszynowego (Machine Learning Engineer)
- Programista (Software Developer)
- Doradca finansowy (Personal Financial Advisor)
- Kierownik operacyjny (Operations Manager)
- Inżynier sieci (Network Engineer)
- Analityk finansowy (Financial Analyst)
- Analityk budżetowy (Budget Analyst)
- Programista stron internetowych (Web Developer)
Pozycja Polski w rankingu umiejętności
Polska zajmuje 15. miejsce w Europie i 22. na świecie w rankingu rozwoju umiejętności:
- Umiejętności biznesowe: 77%
- Umiejętności technologiczne: 86%
- Data Science: 67%
Trendy w zapisach na kursy w Europie
Europejskie zaangażowanie w rozwój umiejętności AI jest widoczne w inicjatywach takich jak AI Act, który stanowi pierwszy na świecie kompleksowy ramowy dokument prawny dotyczący AI. To zbiega się z ambitnymi celami regionu na Dekadę Cyfrową, mającymi na celu przyspieszenie postępu w zakresie umiejętności, infrastruktury oraz innowacji w biznesie i administracji publicznej. Jednak zgodnie z Digital Economy and Society Index (DESI), 4 na 10 dorosłych oraz co trzeci pracownik w Europie nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych, co stanowi poważne wyzwanie dla inwestycji.
Podczas gdy kraje takie jak Szwajcaria, Niemcy i Holandia wykazują zaawansowane kompetencje w dziedzinach biznesu, technologii i nauk o danych, inne, takie jak Rumunia, Gruzja i Azerbejdżan, mają jeszcze dużo do nadrobienia, szczególnie w zakresie umiejętności technologicznych. Aby temu zaradzić, Komisja Europejska dąży do tego, by do 2030 roku 80% dorosłych mieszkańców UE posiadało przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, a 20 milionów specjalistów ICT było zatrudnionych w całej UE, ze szczególnym uwzględnieniem kobiet.
Wzrost znaczenia umiejętności związanych z AI
Od momentu uruchomienia ChatGPT w 2022 roku, zainteresowanie kursami dotyczącymi sztucznej inteligencji (AI) wzrosło o 1060% na całym świecie. W Europie obserwujemy podobny trend, gdzie zarówno podstawowe, jak i zaawansowane kursy AI przyciągają dużą liczbę uczestników. Kursy takie jak „Prompt Engineering for ChatGPT” oferowane przez Vanderbilt University oraz „Introduction to Generative AI” przez Google Cloud cieszą się szczególną popularnością.
Inicjatywy na rzecz rozwoju umiejętności cyfrowych
Raport podkreśla, że 70% europejskich firm uważa brak umiejętności cyfrowych za główną przeszkodę w inwestycjach, przy czym 40% dorosłych nie posiada nawet podstawowych umiejętności cyfrowych. W Polsce i Europie konieczne jest skoncentrowanie się na rozwijaniu zaawansowanych umiejętności cyfrowych, takich jak uczenie maszynowe, analiza danych i programowanie.
Znaczenie umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa
Chociaż cyberbezpieczeństwo jest kluczowe dla budowania odpornej infrastruktury cyfrowej, wzrost zainteresowania kursami w tym zakresie jest wolniejszy w porównaniu z obszarami takimi jak cloud computing czy analiza danych. W Europie liczba zapisów na kursy cyberbezpieczeństwa spadła o 5% w skali roku, mimo że region ten jest silnie narażony na cyberataki.
Wzrost i spadek popularności kursów
- Kursy dotyczące generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) zanotowały wzrost zapisów o 775% rok do roku.
- Kursy z zakresu cyberbezpieczeństwa odnotowały spadek o 5% rok do roku.
- Liczba zapisów na kursy oferujące mikrocertyfikaty wzrosła o 34% rok do roku.
Podumowanie
Raport Coursera Global Skills Report 2024 dostarcza cennych wskazówek dla menedżerów w Polsce i Europie, ukazując globalne i regionalne trendy w edukacji i rozwoju umiejętności. Aby sprostać wyzwaniom rynku pracy, firmy, rządy, instytucje edukacyjne i uczniowie muszą wspólnie działać na rzecz rozwoju kompetencji, które są kluczowe dla przyszłości gospodarki i konkurencyjności
W HILLWAY rozwijamy kompetencje zespołów, przygotowując na wyzwania jutra.