Szkolenie HILLWAY Konflikty i zrozumienie

Codziennie borykamy się z konfliktami zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Codziennie wielu z nas zastanawia się, co zrobić i jak się zachować w obliczu konfliktu. Wielu z nas zaczyna poszerzać swoją wiedzę w zakresie tego, jak radzić sobie z konfliktami oraz jakie zastosować techniki, aby rozwiązać konflikty.

Sztuka ZROZUMIENIA

W tym krótkim artykule chciałbym zachęcić wszystkich, aby spojrzeć na konflikty przez pryzmat słowa zrozum. Zamiast poświęcać czas i energię na rozpatrywanie zagadnień związanych z rozwiązywaniem konfliktów, może warto spożytkować więcej czasu i energii na działania mające ograniczyć ich powstawanie.

Jednym z kluczowych narzędzi, które pozwoli nam ograniczyć ilość konfliktów, jest zrozumienie innych. Coraz trudniej jesteśmy w stanie zaakceptować, że inni ludzie mają odmienny punkt widzenia. Wielu menedżerów i szefów ma problem ze zrozumieniem, że ich podwładni inaczej rozumieją jego polecenia, inaczej widzą ścieżkę dotarcia do celu czy po prostu inaczej rozumieją zasady obowiązujące w zespole.

Można to zobrazować bardzo prostym przykładem:

Wyobraźmy sobie, że szef przekazuje informacje o tym, że nie należy spóźniać się do pracy. Co taka informacja może oznaczać dla pracownika? Czy to oznacza, że zaczynając od 7:00 mam wejść do firmy o 7:00, a może o tej godzinie to mam już być na miejscu pracy? A może mam jeszcze „studenckie 15 minut”, które traktowane jest często jako „obowiązujące prawo”?

Skąd taka szeroka możliwość interpretacji wydawałoby się prostego komunikatu? Najczęściej wynika to z dotychczasowych doświadczeń pracownika, jego osobistych przekonań czy obserwacji.

Zrozumienie to przyjęcie punktu widzenia jednostki

Wielu menedżerów nie chce zrozumieć, że mówiąc o tym samym, każdy może usłyszeć coś innego; patrząc na to samo, możemy widzieć coś innego. Szef musi zrozumieć, że pracownik jest indywidualnością. Każdy z nich ma swoją wrażliwość na obraz, posiada swój indywidualny sposób zbierania informacji.

Często podczas prowadzonych zajęć z kadrą zarządzającą realizuję ćwiczenie, polegające na tym, że czytam im cztery zdania, a następnie daję do wypełnienia krótką ankietę. Na podstawie usłyszanego tekstu uczestnicy muszą zaznaczyć, które z twierdzeń w ankiecie jest prawdziwe, a które fałszywe. Przeciętny wynik to 60% poprawnych odpowiedzi. Czego jest to efekt?

Po pierwsze: innej interpretacji tekstu.

Po drugie: zaskoczenia treścią.

Po trzecie: braku przygotowania do notowania i tak możemy mnożyć przyczyny.

To ćwiczenie ma pokazać jedno:

ZROZUM, że jeżeli Tobie – szefowi uciekło około 40% informacji lub zrozumiałeś je inaczej niż autor słów- to dokładnie tak samo dzieje się w przypadku twojego zespołu.

Wchodzisz do pokoju, w którym siedzą twoi pracownicy i od wejścia zaczynasz mówić, wydawać polecenia i jesteś w pełni przekonany, że każdy wszystko dobrze wie i rozumie. Rzeczywistość jest jednak inna. Przecież w momencie, kiedy zaczynasz mówić, oni robią coś innego. Zanim przełączą się na słuchanie, ty jesteś w połowie swojej wypowiedzi, a (idąc za przykładem powyższego ćwiczenia) z drugiej połowy wypowiedzi 40% informacji im umknie lub inaczej zinterpretują wypowiedź. ZROZUM, że to normalne. Zamiast później generować konflikt, zrozum, że tak jest. Nie zaczynaj mówić otwierając drzwi, stosuj parafrazy.

Syndrom 5 minut – co to?

Syndrom 5 minut mówi, iż szkoda nam 5 minut, by sobie coś dokładnie wytłumaczyć: jak masz to zrobić, jakiego wyniku oczekuję – ale później nie szkoda nam 2 godzin, aby się spierać , że zrobiłeś to źle.

Syndrom 5 minut jako źródło konfliktów

Brak takiego zrozumienia prowadzi najpierw do słów: „ ale przecież powiedziałem, jak mogłeś zrozumieć to inaczej”, „ dlaczego robisz to w ten sposób, przecież tak jest wygodniej”. Tak najczęściej zaczyna się wiele konfliktów, które są wynikiem braku ZROZUMIENIA. Nie jesteśmy w stanie zrozumieć, że komuś wygodniej jest w inny sposób niż szefowi, że ktoś inaczej zrozumiał słowa przełożonego, bo jego wrażliwość jest zupełnie inna, że ludzie to nie roboty i potrzebują innych bodźców, które ich motywują do działania.

Zrozumienie kluczem do unikania konfliktów

Chcesz unikać konfliktów? Zacznij od ZROZUMIENIA. Zamiast rozpoczynać konflikt, zastanów się, dlaczego dana osoba postąpiła w ten sposób? co ją do tego zmotywowało? Co miało wpływ na jej postępowanie? Pytaj ludzi, dlaczego tak postąpili, skąd taki pomysł, skąd taka interpretacja? Pozwoli ci to zrozumieć, że ich punkt widzenia tego samego może być zupełnie inny i wynika on z ich dotychczasowych doświadczeń, wrażliwości, spostrzegawczości czy wiedzy.

Po prostu ZROZUM innych.

Autor publikacji: Artur Płonka – trener HILLWAY. Ekspert w zakresie sprzedaży i negocjacji.

Rozwiń kompetencje dzięki szkoleniom HILLWAY

W HILLWAY wspieramy menedżerów oraz team liderów w skutecznym rozwiązywaniu konfliktów jak i efektywnej komunikacji w zespole. Robimy to dzięki odpowiednio dopasowanym szkoleniom menedżerskim. Zapewniamy wykwalifikowanych i doświadczonych ekspertów oraz praktyków biznesu, którzy nie tylko dzielą się wiedzą, ale także aktywizują uczestników szkoleń HILLWAY bo jak wiemy, praktyka czyni mistrza.

 

 

Skip to content WordPress Double Opt-in by Forge12