O kompetencjach i zarządzaniu kompetencjami w polskich organizacjach mówi się od wielu lat.
Praktycznie chyba każdy pracownik słyszał z ust przełożonego lub z mediów o tym, że powinien podnosić swoje kompetencje w tym i tym zakresie, HR wysyła nas na szkolenia w celu ukształtowania określonych kompetencji, na rekrutacji dowiadujemy się, że powinniśmy nabyć kompetencje np. z zakresu technik sprzedaży itd. Tak, słowo kompetencje przeniknęło do obecnego słownika HR.
Co to jest zarządzanie kompetencjami i czy to wszystko ma sens?
Zarządzanie kompetencjami – wg jednej z definicji – jest zespołem działań prowadzących do wzrostu wartości kapitału ludzkiego i efektywności działania organizacji. Obejmuje ono określanie standardów kompetencyjnych, planowanie i organizowanie działań, związanych z kształtowaniem kompetencji w organizacji, inspirowanie i motywowanie ludzi w kierunku doskonalenia zawodowego i podejmowania się nowych bądź szerszych ról organizacyjnych, a także kontrolę przebiegu związanych z tym procesów.
MODEL KOMPETENCYJNY
Efektywny model kompetencyjny to podstawowe narzędzie służące podnoszeniu jakości procesu zarządzania zasobami ludzkimi w nowoczesnej i profesjonalniej organizacji. Modele kompetencyjne pozwalają nie tylko usprawnić procesy HR-owe i poprawić skuteczność działania pracowników, ale wpływają również wymiernie na osiągnięcie celów biznesowych.
Wg Business Coaching (1/2009) aby model kompetencji był efektywny
- Model kompetencji powinien zostać ,,uszyty na miarę? dla konkretnej firmy.
- Zaangażowanie menadżerów firmy w proces tworzenia modelu (najlepiej w formie spotkań warsztatowych) to warunek jego adekwatności i skuteczności.
- Sama definicja nie wystarczy ? opis kompetencji musi zawierać zestawy zachowań, które można zaobserwować podczas realizacji codziennych obowiązków.
- Warto wzbogacać model o kompetencje niezbędne do realizacji wyzwań, z którymi firma będzie musiała się zmierzyć w perspektywie najbliższych lat.
- Skuteczną metodą wdrożenia modelu kompetencji jest powiązanie go z systemem ocen okresowych i planowaniem rozwoju pracowników.
ZASTOSOWANIE MODELU KOMPETENCYJNEGO
Możliwe staje się podejmowanie wszystkich decyzji dotyczących polityki personalnej na podstawie jednoznacznie określonych zasad ? przyjętego w organizacji modelu kompetencji. Dotyczy to w szczególności takich procesów, jak:
- rekrutacja i selekcja kandydatów do pracy ? model kompetencyjny dostarcza kryteriów oceny kandydatów do pracy;
- tworzenie systemu ocen pracowników – model kompetencyjny jest obiektywnym, narzędziem oceny efektywności pracy;
- analiza potrzeb szkoleniowych – model kompetencyjny jest doskonałym źródłem informacji odnośnie obecnych i przyszłych potrzeb szkoleniowych;
- ocena efektów przeprowadzanych szkoleń – model pozwala określić wymierny wzrost poziomu kompetencji;
- podejmowanie decyzji dotyczących awansów, premii, zmiany wynagrodzenia czy zwolnienia pracownika – model kompetencyjny dostarcza nam informacji, jakie właściwości predysponują pracownika do rozwoju, nagrody lub zmiany stanowiska
- określenie indywidualnych planów rozwoju pracownika
- wdrożenie systemu zarządzania talentami
Jesteś zainteresowany wdrożeniem lub usprawnieniem istniejącego modelu kompetencji?
Masz wrażenie, że wdrożony system kompetencji nie działa?
Masz dodatkowe pytania lub oczekiwania?
A może szukasz szkolenia o podobnej tematyce ?
E-mail: [email protected]
Tel: +48 22 250 22 82
Informujemy, iż na wszystkie zapytania odpowiadamy maksymalnie w ciągu 48 godzin.