Onboarding. Uwaga – nowi pracownicy w firmie!

Gdy pod nasze skrzydła trafiają nowi pracownicy, mówimy o okresie adaptacyjnym. Wówczas nowi pracownicy przejawiają największą motywację do pracy, ale też obawę, niewiedzę. Odkrywają nowe, nieznane im obszary. Im sprawniejsza i bardziej efektywna adaptacja pracowników do nowego środowiska pracy (czyli onboarding), tym bardziej wydajny i cenny staje się nowy pracownik dla organizacji. Co więcej, firma zyskuje na renomie jako „marka pracodawcy”. Dlatego tak ważny dla działu HR (i nie tylko) jest poprawnie przeprowadzony proces onboardingu.

Czym właściwie jest onboarding?

Onboarding to jeden z kluczowych elementów budowania zaangażowania wśród pracowników oraz ich utrzymania w firmie.

Onboarding jest procesem wdrożenia nowego członka zespołu:

  • w kulturę firmy
  • zapoznanie z narzędziami pracy
  • przedstawienie ważnych osób organizacji
  • przedstawienie misji firmy
  • integracja z pozostałymi pracownikami

 

Pamiętaj!
Onboarding to nie dwa/ trzy dni “wykładowo-szkoleniowe”. Onboarding to wsparcie przez pierwsze miesiące pracy, a nawet przed jej rozpoczęciem.

 

Proces rozpoczyna się od dopilnowania tego, żeby nowy pracownik, przychodząc pierwszego dnia do pracy, miał swoje miejsce, niezbędny sprzęt i dostępy. Nie raz słyszeliśmy, iż pierwsze dni w pracy to oczekiwanie na komputer, poszukiwanie biurka itp. – to jest złe, nie pozwólmy na to w naszej firmie. Czemu? Bo przychodząc do pracy, często wyrwani z innej organizacji (co przysporzyło rekruterom wiele wysiłku), nie chcemy się czuć jak nieproszeni goście. Mile widziane również jest, gdy leader da znać pracownikowi, że na niego czeka i zapytać czy ma jakieś pytania, czy wszystko ok 🙂

Nie kosztuje to wiele, a zostanie to ciepło odebrane i na pewno docenione.

Model 4C onboardingu

Adaptacja nowego pracownika odbywa się w obszarach 4C:

  • Compliance (procedury) – kwestie formalne i administracyjne, a także stworzenie pracownikowi kont w systemie, nadanie dostępów itp.
  • Clarification (zadania i cele) – przedstawienie w jasny i zrozumiały sposób wyznaczonych mu zadań i oczekiwań
  • Culture (kultura) – formalne i nieformalne „zasady gry” w Waszej organizacji
  • Connection (relacje) – integracja, tak żeby nowe osoby poczuły się jak najszybciej swobodnie, jakby pracowały tu od lat

Dobre i mile wspominane przez pracownika wdrożenie do firmy i zespołu przekłada się na jego samodzielność, efektywność i zaangażowanie. A znajomości zawarte podczas onboardingów pozostają silne i na długo.

Warto również weryfikować, czy nasz onboarding jest tym czego oczekują pracownicy. Możemy tego dokonać poprzez ankiety lub krótkie rozmowy po 3 – 4 miesiącach od wdrożenia.

Skuteczny onboarding to podstawa do dalszego rozwoju pracowników w obrębie organizacji. Dlatego niemniej istotne jest zadbanie o odpowiednio przeszkolony dział HR.