Jak się zmotywować do rozwoju w czasach pandemii? O motywacji – Agnieszka Nowicka-Przyborska

współpraca szkolenia hillwayZdecydowana większość z nas nie lubi zmian. A boimy się ich głównie dlatego, iż przynoszą coś nowego, nieznanego nam dotychczas, budzą niepokój, sprawiają, że nie wiemy czy w nowej rzeczywistości sobie poradzimy. Tym trudniej w sytuacji nagłej i nieprzewidzianej zmiany, a taką jest właśnie pandemia – jest nam wyzwolić motywację do działania, motywację do rozwoju.

Aktualna sytuacja związana z pandemią koronawirusa wymusza na nas zmiany w codziennym funkcjonowaniu oraz w pracy zawodowej. Jak sobie radzić z taką zmianą? Jak efektywnie wykorzystać czas spędzany w domu? Jak przekuć ten kryzys i tę zmianę w sukces? – czyli co Ty możesz zrobić dobrego dla siebie w tym trudnym i wymagającym czasie epidemii.

Rozwój ważny, ale niepilny

Wielu z nas nie pracuje lub pracuje w systemie pracy zdalnej i home office, a taki system pracy pozwala nam zaoszczędzić czas choćby na dojazdach do pracy. Mamy więc więcej czasu, możemy go wykorzystać na wiele sposobów, jednym z nich może być rozwój osobisty i podniesienie kwalifikacji.

Obecna sytuacja w jakiej się znaleźliśmy daje nam potencjalne nowe możliwości rozwojowe. Rozwój dla wielu z nas jest ważny, ale niepilny. Załóżmy, że ten „niepilny” moment właśnie nadszedł. Tylko jak się zmobilizować do działania, kiedy możemy nawet pracować z własnego fotela czy łóżka? Taka rzeczywistość rozleniwia, więc jak osiągnąć wyznaczony dawno cel? Potrzebna będzie nam do tego wewnętrzna mobilizacja, czyli motywacja.

Model motywacji błyskawicznej – motywacja w 6 krokach wg dr Michaela Pantalona

W celu mobilizacji do działania proponuję zastosować model motywacji błyskawicznej, inaczej motywację w 6 krokach. Została ona stworzona przez terapeutę i naukowca Dr Michaela Pantalona, który pracował nad nią ponad 20 lat na Uniwersytecie Yale. Efekty swojej pracy i badań oraz szczegółowy opis metody zawarł w swojej książce „Motywacja. Metoda sześciu kroków” (tytuł ang. „Instant Influence: How to get anyone to do anything-fast”).

Tę metodę automotywacji możemy zastosować niemal do każdej sytuacji, gdy chcemy wzbudzić w sobie chęć do działania. Metoda opiera się na postawieniu sześciu pytań dzięki którym docieramy do wewnętrznej motywacji i uświadamiamy sobie, dlaczego coś jest dla nas ważne.W takim razie zaczynamy!

Pomyśl czego chciałbyś się nauczyć, co poznać, jakie umiejętności rozwinąć i przejdź przez poniższe kroki odpowiadając na zadawane pytania:

KROK 1. Dlaczego mógłbyś to zrobić? / Dlaczego mógłbyś dokonać zmiany?

Zastanów się dlaczego to dla ciebie jest ważne, czemu ma służyć ta zmiana, dlaczego mógłbyś chcieć to zrobić? Dlaczego miałbym chcieć cokolwiek zmieniać? Np.: dlaczego chciałbyś zrobić certyfikację z AgilePM?

  • Co da ci ta zmiana?
  • Jakie umożliwi perspektywy? Może będziesz miał możliwość pracy na wymarzonym stanowisku?
  • A może to będzie źródłem satysfakcji z poszerzenia wiedzy i tym samym sprawnego wykonywania obecnych zadań.

KROK 2. W skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza „całkowicie nie gotowy”, a 10 „całkowicie gotowy”, wskaż w jakim stopniu jesteś gotowy, aby to zrobić/dokonać zmiany?

W tym kroku określ stopień gotowości podjęcia działania, np.: „Jak bardzo jestem gotowy rozpocząć szkolenie przygotowujące do np. podniesienia kompetencji handlowych lub IT i np. certyfikacji np. AgilePM?”. Zastanów się i wskaż liczbę na skali od 1 do 10.

  • Czy coś cię powstrzymuje by zmianę rozpocząć teraz?
  • Masz warunki by to zrobić tu i teraz?
  • Czy będzie kiedykolwiek lepszy czas?

KROK 3. Dlaczego nie wybrałeś mniejszej liczby?

To przewrotne pytanie zmobilizuje Cię do wskazania argumentów za tym dlaczego wybrałeś wyższą liczbę na skali. Głośne uświadomienie sobie jak bardzo jestem gotowy do zmiany utwierdzi cię w przekonaniu o słuszności działania by osiągnąć cel.

KROK 4. Wyobraź sobie, że już to zrobiłeś / zmiana nastąpiła – jakie byłyby jej pozytywne skutki?

Teraz oczami wyobraźni przenieś się w przyszłość.

  • Zobacz jak pracujesz?
  • Co dała Ci ta zmiana w obszarze twojej wiedzy i umiejętności?

Opisz jak się z tym czujesz, jaką masz satysfakcję, co to zmieniło w twoich relacjach w pracy, może dostajesz do realizacji ambitne zadania, na które zawsze liczyłeś?

KROK 5. Dlaczego te skutki są dla Ciebie ważne?

Jakie emocje towarzyszą nowej sytuacji opisanej w poprzednim kroku? Nazwij te emocje. Opisz co osiągniecie celu ci dało. Aby dotrzeć do sedna, wyczerpać wszystkie możliwości opisu pozytywnych zmian warto zastosować metodę „5 Why” (5 razy „Dlaczego?”). Zadawanie pod rząd kilku pytań „Dlaczego?” ,,Po co?” pozwala dojść do źródła, gruntownie zbadać przyczynę.

KROK 6. Jaki jest pierwszy krok, jeśli taki istnieje?

W poprzednich dwóch krokach urzeczywistniłeś swoje plany.

  • Jak się czułeś w nowej sytuacji? Dobrze?
  • Nowa wiedza i umiejętności dały ci satysfakcję? Może awans, nowe wyzwania w pracy?
  • Może podniesione kwalifikacje spowodowały, że ktoś cię docenił, Ty sam się doceniłeś?
  • Przyjemne uczucie, prawda? To dlaczego miałbyś z tego zrezygnować?!

Nie, nie warto tego odpuścić! Zabieramy się więc do pracy. Działamy!

Poproszę więc o konkret, najlepiej wypisz sobie co zrobisz od zaraz, co będzie tym pierwszym krokiem, który przybliży cię do wyobrażonej rzeczywistości, a następnie wypisz kolejne działania, stwórz plan osiągnięcia celu. Tu i teraz.

Do realizacji celu przybliża nas tylko działanie. Nie odkładajmy ważnych spraw na później. Być może to najlepszy czas na rozwój jaki został nam dany. Masz wiele możliwości i narzędzi. Wykorzystaj ten czas.

Trzymam za Ciebie kciuki!

Agnieszka Nowicka - Przyborska - trener biznesu szkolenia HILLWAYAutor: Agnieszka Nowicka -Przyborska- doświadczony konsultant i trener biznesu. 

W HILLWAY prowadzi szkolenia tradycyjne oraz szkolenia online z obszaru efektywnego przywództwa i zarządzania oraz motywowania i oceny pracowników.

Zobacz najnowsze szkolenie menadżerskie prowadzone przez Agnieszkę -> Szkolenie Zarządzanie kryzysem i sytuacjami kryzysowymi w pracy managera zespołu