Komunikacja interpersonalna – 10 właściwości efektywnej komunikacji

Komunikacja interpersonalna odgrywa kluczową rolę w ramach procesów zachodzących w firmie. Dzięki efektywnej komunikacji: zwiększa się motywacja i zaangażowanie pracowników, sprawniej rozwiązuje się powstałe konflikty, kształtuje się pozytywne postawy pracowników, a także usprawnia się przepływ informacji.

Organizację tworzą ludzie, co oznacza, że reguły komunikacji w przedsiębiorstwie powinny być dostosowane do zasad, na których opierają się relacje międzyludzkie.

Poniżej przedstawiamy listę 10 naczelnych właściwości efektywnej komunikacji interpersonalnej, które usprawniają proces porozumiewania się z innymi.

 

 

10 właściwości efektywnej komunikacji

 

Empatia

Potrafię widzieć świat oczami innych ludzi; rozumiem innych, ponieważ umiem spojrzeć na ich postępowanie z ich punktu widzenia; mówię innym, jak ich zrozumiałem i stwarzam okazję do tego, by mogły potwierdzić moje domysły na ich temat lub zaprzeczyć im.

 

Życzliwość

Wyrażam (a nie tylko odczuwam) w różnoraki sposób, że jestem życzliwy w stosunku do ludzi, że ich lubię i szanuję; potrafię akceptować innych nawet wtedy, gdy nie aprobuję tego, co robią; aktywnie udzielam wsparcia innym.

 

Autentyczność

Jestem autentyczny w kontaktach z ludźmi, nie ukrywam się za rolami czy maskami, inni wiedzą, jaki jest mój prawdziwy stosunek do różnych spraw i osób, jestem sobą w kontaktach z ludźmi.

 

Konkretność

Jestem konkretny i rzeczowy; gdy mówię do innych, nie używam ogólników, wieloznacznych i mglistych określeń; potrafię mówić o konkretnych doświadczeniach osobistych, wydarzeniach i zachowaniach; wprost określam to, o co mi chodzi.

 

Inicjatywa

W mych stosunkach z innymi ludźmi jestem raczej skłonny działać, raczej iść do przodu niż tylko reagować na to, co inni zrobią; potrafię nawiązywać kontakt z innymi bez wyczekiwania na inicjatywę skierowaną do mnie; gdy jest powód, aby coś zostało zrobione, należę raczej do tych, którzy zaczynają to robić, niż do tych, którzy oczekują, aż inni rozpoczną działanie.

 

Bezpośredniość

Postępuję wprost i bez kręcenia wobec innych; wiem, jaki jest mój stosunek do innych, a oni wiedzą, jaki jest ich stosunek do mnie.

 

Otwartość

Pozwalam, aby inni wiedzieli, jaki jestem w środku, nie jestem ekshibicjonistą, ale wiem, że otwartość pomaga w ustalaniu zdrowych i stałych stosunków z innymi; jestem otwarty, chociaż nie oznacza to ujawniania wszystkich tajemnic i sekretów osobistych; ponieważ to ja jestem ważny, a nie moje sekrety, potrafię mówić to, co myślę i czuję.

 

Akceptacja uczuć

Nie obawiam się bezpośredniego kontaktu z uczuciami własnymi i innych ludzi; w mych kontaktach z innymi pozwalam sobie zarówno na przeżywanie uczuć, jak i na wyrażanie tego, co czuję; oczekuję, że inni będą robić to samo, jednakże nie narzucam moich uczuć innym przez zmuszanie ich, by czuli się za nie odpowiedzialni.

 

Konfrontacja

Potrafię stanąć twarzą w twarz z innymi ludźmi i robię to z poczuciem odpowiedzialności i zaangażowania; w przypadku rozbieżności postaw i przekonań umiem dążyć do konfrontacji z innymi z nadzieją na osiągnięcie szczerych i autentycznych stosunków, lecz nie z zamiarem straszenia czy karania innych ludzi.

 

Samopoznanie

Badam swoje postępowanie i styl życia, chcę w tym zakresie korzystać z pomocy innych i jestem skłonny przyjmować od nich informacje o tym, jak reagują na moje postępowanie, potrafię jednak być autorem sądów na swój temat; konfrontacja z innymi ludźmi i wszelkie nowe doświadczenia stanowią dla mnie wartościowy materiał i okazję do lepszego poznania siebie.

Zachęcamy do osobistej weryfikacji poszczególnych właściwości komunikacji interpersonalnej w celu zbadania mocnych i słabych stron obszarów komunikacji, nad którymi warto popracować.

*Powyższa lista właściwości w efektywnej komunikacji interpersonalnej jest zaczerpnięta z pisma naukowego Mellibruda, J. (2003). Ja, Ty, My. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

 

Oferta szkoleń HILLWAY z zakresu komunikacji

W HILLWAY realizujemy szereg szkoleń poświęconych zagadnieniom komunikacji interpersonalnej.

Wybrane szkolenia HILLWAY z komunikacji:

 

28.03.2022 r.

Komunikacja w sytuacjach kryzysowych, zarządzanie stresem i emocjami – case study szkolenia HILLWAY

Dla Klienta z branży przemysłowej przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy projekt szkoleniowy Profesjonalna Obsługa Klienta podczas sytuacji kryzysowych. Z jakimi wyzwaniami mierzył się Klient? Jak przebiegał proces warsztatów i jakie metody szkoleniowe zostały wdrożone? Jakie korzyści przyniosły szkolenia? Jakie były efekty projektu szkoleniowego? Zachęcamy do zapoznania się z Case Study HILLWAY. Wyzwanie Klienta Głównym celem szkolenia miało

Żelazny zestaw rozwojowy dla świadomego HR – publikacja Marzeny Sawickiej dla Kompendium HR 2022

Z przyjemnością pragniemy poinformować, że po raz kolejny na łamach Kompendium HR wydawanego przez Grupę Pracuj opublikowany został ekspercki artykuł autorstwa Marzeny Sawickiej - Dyrektor Zarządzającej HILLWAY. Kompendium HR 2022 - co to? Wydawane raz w roku Kompendium HR to publikacja dostarczająca bogatej i szerokiej wiedzy merytorycznej z wielu obszarów HR i rynku pracy. Kompendium

HILLWAY popiera porozumienie sektorowe Edukatorzy dla Edukatorów

W HILLWAY dbamy o to, by nieustannie się rozwijać kreując wzorce, upowszechniając dobre praktyki i standardy na konferencjach branżowych oraz w mediach. Tym samym pragniemy wyrazić poparcie dla porozumienia sektorowego “Edukatorzy dla edukatorów” przygotowanego przez Radę ds. Kompetencji Sektora Usług Rozwojowych. Porozumienie sektorowe Edukatorzy dla Edukatorów - co to? Porozumienie sektorowe Edukatorzy dla Edukatorów to

Szkolenie Psychologia sprzedaży – czyli dlaczego kupujemy?

Dlaczego kupujemy? Jak podejmujemy decyzje o zakupi? Co sprawia, że chcę tu kupić? Odpowiedzi na te pytania są kluczowe dla podejmowania właściwych działań pro sprzedażowych. Podstawą skutecznych procesów sprzedażowych jest ZROZUMIENIE: Dlaczego klient kupuje? Co nim kieruje? Co go motywuje do zakupu? Tym zagadnieniom dedykowane jest szkolenie HILLWAY Psychologia sprzedaży – czyli dlaczego kupujemy? Kliknij

Efektywna rekrutacja – sprzedaż ofert pracy – case study HILLWAY

Dla Klienta z branży technologicznej świadczącego usługi outsourcing'owe całych projektów oraz zespołów IT w Software Development Center, przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy dedykowany projekt szkoleniowy Efektywna rekrutacja - sprzedaż ofert pracy. Z jakimi wyzwaniami mierzył się Klient? Jak przebiegł proces przygotowania i realizacji szkoleń dla pracowników HR? Jakie były efekty projektu szkoleniowego HILLWAY? Zachęcamy do zapoznania się

Webinary szkoleniowe HILLWAY

Co to webinary szkoleniowe HILLWAY? Webinary stały się współcześnie standardem usług edukacyjnych. Webinary to nowoczesna forma prowadzenia szkoleń przy wykorzystaniu technologii webcast pozwalającej nie tylko na prowadzenie spotkań na odległość, ale także umożliwiającej dostęp do wielu multimedialnych narzędzi wzmacniających proces uczenia się i rozwijania kompetencji. Uczestnicy webinarów mogą w pełni skupić się na rozwijaniu nowych

Skip to content