Komunikacja interpersonalna – 10 właściwości efektywnej komunikacji

Komunikacja interpersonalna odgrywa kluczową rolę w ramach procesów zachodzących w firmie. Dzięki efektywnej komunikacji: zwiększa się motywacja i zaangażowanie pracowników, sprawniej rozwiązuje się powstałe konflikty, kształtuje się pozytywne postawy pracowników, a także usprawnia się przepływ informacji.

Organizację tworzą ludzie, co oznacza, że reguły komunikacji w przedsiębiorstwie powinny być dostosowane do zasad, na których opierają się relacje międzyludzkie.

Poniżej przedstawiamy listę 10 naczelnych właściwości efektywnej komunikacji interpersonalnej, które usprawniają proces porozumiewania się z innymi.

 

 

10 właściwości efektywnej komunikacji

 

Empatia

Potrafię widzieć świat oczami innych ludzi; rozumiem innych, ponieważ umiem spojrzeć na ich postępowanie z ich punktu widzenia; mówię innym, jak ich zrozumiałem i stwarzam okazję do tego, by mogły potwierdzić moje domysły na ich temat lub zaprzeczyć im.

 

Życzliwość

Wyrażam (a nie tylko odczuwam) w różnoraki sposób, że jestem życzliwy w stosunku do ludzi, że ich lubię i szanuję; potrafię akceptować innych nawet wtedy, gdy nie aprobuję tego, co robią; aktywnie udzielam wsparcia innym.

 

Autentyczność

Jestem autentyczny w kontaktach z ludźmi, nie ukrywam się za rolami czy maskami, inni wiedzą, jaki jest mój prawdziwy stosunek do różnych spraw i osób, jestem sobą w kontaktach z ludźmi.

 

Konkretność

Jestem konkretny i rzeczowy; gdy mówię do innych, nie używam ogólników, wieloznacznych i mglistych określeń; potrafię mówić o konkretnych doświadczeniach osobistych, wydarzeniach i zachowaniach; wprost określam to, o co mi chodzi.

 

Inicjatywa

W mych stosunkach z innymi ludźmi jestem raczej skłonny działać, raczej iść do przodu niż tylko reagować na to, co inni zrobią; potrafię nawiązywać kontakt z innymi bez wyczekiwania na inicjatywę skierowaną do mnie; gdy jest powód, aby coś zostało zrobione, należę raczej do tych, którzy zaczynają to robić, niż do tych, którzy oczekują, aż inni rozpoczną działanie.

 

Bezpośredniość

Postępuję wprost i bez kręcenia wobec innych; wiem, jaki jest mój stosunek do innych, a oni wiedzą, jaki jest ich stosunek do mnie.

 

Otwartość

Pozwalam, aby inni wiedzieli, jaki jestem w środku, nie jestem ekshibicjonistą, ale wiem, że otwartość pomaga w ustalaniu zdrowych i stałych stosunków z innymi; jestem otwarty, chociaż nie oznacza to ujawniania wszystkich tajemnic i sekretów osobistych; ponieważ to ja jestem ważny, a nie moje sekrety, potrafię mówić to, co myślę i czuję.

 

Akceptacja uczuć

Nie obawiam się bezpośredniego kontaktu z uczuciami własnymi i innych ludzi; w mych kontaktach z innymi pozwalam sobie zarówno na przeżywanie uczuć, jak i na wyrażanie tego, co czuję; oczekuję, że inni będą robić to samo, jednakże nie narzucam moich uczuć innym przez zmuszanie ich, by czuli się za nie odpowiedzialni.

 

Konfrontacja

Potrafię stanąć twarzą w twarz z innymi ludźmi i robię to z poczuciem odpowiedzialności i zaangażowania; w przypadku rozbieżności postaw i przekonań umiem dążyć do konfrontacji z innymi z nadzieją na osiągnięcie szczerych i autentycznych stosunków, lecz nie z zamiarem straszenia czy karania innych ludzi.

 

Samopoznanie

Badam swoje postępowanie i styl życia, chcę w tym zakresie korzystać z pomocy innych i jestem skłonny przyjmować od nich informacje o tym, jak reagują na moje postępowanie, potrafię jednak być autorem sądów na swój temat; konfrontacja z innymi ludźmi i wszelkie nowe doświadczenia stanowią dla mnie wartościowy materiał i okazję do lepszego poznania siebie.

Zachęcamy do osobistej weryfikacji poszczególnych właściwości komunikacji interpersonalnej w celu zbadania mocnych i słabych stron obszarów komunikacji, nad którymi warto popracować.

*Powyższa lista właściwości w efektywnej komunikacji interpersonalnej jest zaczerpnięta z pisma naukowego Mellibruda, J. (2003). Ja, Ty, My. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

 

Oferta szkoleń HILLWAY z zakresu komunikacji

W HILLWAY realizujemy szereg szkoleń poświęconych zagadnieniom komunikacji interpersonalnej.

Wybrane szkolenia HILLWAY z komunikacji:

 

28.03.2022 r.

HILLWAY kolejny rok w Klubie Pro Progressio

Mamy ogromną przyjemność ogłosić, że HILLWAY Training & Consulting kontynuuje współpracę z prestiżowym Klubem Pro Progressio – wiodącym stowarzyszeniem reprezentującym sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Jesteśmy niezmiernie zaszczyceni, że możemy być częścią tej wyjątkowej społeczności działającej w sektorze nowoczesnych usług biznesowych, zwłaszcza obok tak uznanych i renomowanych marek działających zarówno w Polsce, jak i

Aktywny tryb życia i zdrowe odżywianie – case study szkolenia

W dzisiejszym szybkim tempie życia, coraz więcej osób zwraca uwagę na swoje zdrowie i dobry styl życia. Aktywny tryb życia i zdrowe odżywianie stały się kluczowymi elementami dążenia do osiągnięcia równowagi między pracą a życiem prywatnym. Zdrowe nawyki żywieniowe i regularna aktywność fizyczna mają nie tylko korzystny wpływ na nasze ciało, ale także na naszą

Buddy w procesie onboardingu – kto to?

Podczas procesu onboardingu nowi pracownicy często czują się zagubieni w nowym środowisku i muszą stawić czoła wielu wyzwaniom. Aby ułatwić im przejście i zapewnić poczucie wsparcia, coraz więcej firm wprowadza programy “Buddy”. W tym artykule dowiesz się, kim jest Buddy w procesie onboardingu i jaką pełni rolę. Kim jest Buddy? Buddy (z ang. “kolega) jest

Szkolenie Kim jest buddy? Warsztat dla osób wspierających wdrożenie nowych pracowników

Kim jest buddy? Praktyczny warsztat dla osób wspierających wdrożenie nowych pracowników Napisz w sprawie szkolenia O szkoleniu Buddy to osoba odpowiedzialna za wsparcie i wdrożenie nowych pracowników w organizacji. Jest to kluczowa rola, która pomaga nowym członkom zespołu w szybkim dostosowaniu się do nowego środowiska pracy i osiągnięciu pełnego potencjału. Buddy tworzy atmosferę zaufania i

Zapraszamy na XXXI Targi Pracy i Praktyk dla Elektroników i Informatyków na Politechnice Warszawskiej – znajdź idealnych pracowników IT dla Twojej firmy

Drodzy Klienci, Partnerzy, przedstawiciele HR IT i przyjaciele HILLWAY z branży IT i zespołów ICT: Wykorzystaj możliwość pozyskania pracowników, publikowania bezpłatnie ofert pracy, staży i praktyk oraz kształtowania pozytywnego wizerunku pracodawcy IT. Nawiąż współpracę z Politechniką Warszawską i publikuj oferty pracy IT oraz zaprezentuj się w Katalogu Pracodawców IT. Dowiedz się więcej o wydarzeniu Serdecznie

Złote zasady komunikacji w rozmowach coachingowych w call center – przykłady i porady

Komunikacja odgrywa kluczową rolę w rozmowach coachingowych w call center. Poprzez właściwe wykorzystanie komunikacji, możemy skutecznie wpływać na rozwój pracowników, zwiększając ich zaangażowanie, umiejętności i efektywność. W tym artykule przedstawimy kilka przykładów i porad dotyczących komunikacji w rozmowie coachingowej, które pomogą Ci w osiągnięciu lepszych rezultatów. Słuchaj aktywnie Słuchanie aktywne to podstawowy element efektywnej komunikacji.

Skip to content