Komunikacja interpersonalna odgrywa kluczową rolę w ramach procesów zachodzących w firmie. Dzięki efektywnej komunikacji: zwiększa się motywacja i zaangażowanie pracowników, sprawniej rozwiązuje się powstałe konflikty, kształtuje się pozytywne postawy pracowników, a także usprawnia się przepływ informacji.
Organizację tworzą ludzie, co oznacza, że reguły komunikacji w przedsiębiorstwie powinny być dostosowane do zasad, na których opierają się relacje międzyludzkie.
Poniżej przedstawiamy listę 10 naczelnych właściwości efektywnej komunikacji interpersonalnej, które usprawniają proces porozumiewania się z innymi.
10 właściwości efektywnej komunikacji
Empatia
Potrafię widzieć świat oczami innych ludzi; rozumiem innych, ponieważ umiem spojrzeć na ich postępowanie z ich punktu widzenia; mówię innym, jak ich zrozumiałem i stwarzam okazję do tego, by mogły potwierdzić moje domysły na ich temat lub zaprzeczyć im.
Życzliwość
Wyrażam (a nie tylko odczuwam) w różnoraki sposób, że jestem życzliwy w stosunku do ludzi, że ich lubię i szanuję; potrafię akceptować innych nawet wtedy, gdy nie aprobuję tego, co robią; aktywnie udzielam wsparcia innym.
Autentyczność
Jestem autentyczny w kontaktach z ludźmi, nie ukrywam się za rolami czy maskami, inni wiedzą, jaki jest mój prawdziwy stosunek do różnych spraw i osób, jestem sobą w kontaktach z ludźmi.
Konkretność
Jestem konkretny i rzeczowy; gdy mówię do innych, nie używam ogólników, wieloznacznych i mglistych określeń; potrafię mówić o konkretnych doświadczeniach osobistych, wydarzeniach i zachowaniach; wprost określam to, o co mi chodzi.
Inicjatywa
W mych stosunkach z innymi ludźmi jestem raczej skłonny działać, raczej iść do przodu niż tylko reagować na to, co inni zrobią; potrafię nawiązywać kontakt z innymi bez wyczekiwania na inicjatywę skierowaną do mnie; gdy jest powód, aby coś zostało zrobione, należę raczej do tych, którzy zaczynają to robić, niż do tych, którzy oczekują, aż inni rozpoczną działanie.
Bezpośredniość
Postępuję wprost i bez kręcenia wobec innych; wiem, jaki jest mój stosunek do innych, a oni wiedzą, jaki jest ich stosunek do mnie.
Otwartość
Pozwalam, aby inni wiedzieli, jaki jestem w środku, nie jestem ekshibicjonistą, ale wiem, że otwartość pomaga w ustalaniu zdrowych i stałych stosunków z innymi; jestem otwarty, chociaż nie oznacza to ujawniania wszystkich tajemnic i sekretów osobistych; ponieważ to ja jestem ważny, a nie moje sekrety, potrafię mówić to, co myślę i czuję.
Akceptacja uczuć
Nie obawiam się bezpośredniego kontaktu z uczuciami własnymi i innych ludzi; w mych kontaktach z innymi pozwalam sobie zarówno na przeżywanie uczuć, jak i na wyrażanie tego, co czuję; oczekuję, że inni będą robić to samo, jednakże nie narzucam moich uczuć innym przez zmuszanie ich, by czuli się za nie odpowiedzialni.
Konfrontacja
Potrafię stanąć twarzą w twarz z innymi ludźmi i robię to z poczuciem odpowiedzialności i zaangażowania; w przypadku rozbieżności postaw i przekonań umiem dążyć do konfrontacji z innymi z nadzieją na osiągnięcie szczerych i autentycznych stosunków, lecz nie z zamiarem straszenia czy karania innych ludzi.
Samopoznanie
Badam swoje postępowanie i styl życia, chcę w tym zakresie korzystać z pomocy innych i jestem skłonny przyjmować od nich informacje o tym, jak reagują na moje postępowanie, potrafię jednak być autorem sądów na swój temat; konfrontacja z innymi ludźmi i wszelkie nowe doświadczenia stanowią dla mnie wartościowy materiał i okazję do lepszego poznania siebie.
Zachęcamy do osobistej weryfikacji poszczególnych właściwości komunikacji interpersonalnej w celu zbadania mocnych i słabych stron obszarów komunikacji, nad którymi warto popracować.
*Powyższa lista właściwości w efektywnej komunikacji interpersonalnej jest zaczerpnięta z pisma naukowego Mellibruda, J. (2003). Ja, Ty, My. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Polskie Towarzystwo Psychologiczne.
W HILLWAY realizujemy szereg szkoleń poświęconych zagadnieniom komunikacji interpersonalnej.
Wybrane szkolenia HILLWAY z komunikacji:
- Efektywna komunikacja nakierowana na współpracę i osiąganie zespołowych celów
- Efektywna komunikacja w budowaniu zespołu
- Komunikacja w zespole z wykorzystaniem narzędzi online
- Efektywna komunikacja w zespole cyfrowym oparta o style osobowości?
- Asertywna komunikacja i wywieranie wpływu w zarządzaniu pracownikami – szkolenie dla menadżerów
- Komunikacja w zarządzaniu w oparciu o model Extended DISC
- Komunikacja NVC – sztuka empatycznej komunikacji bez przemocy
Oferta szkoleń HILLWAY z zakresu komunikacji