Wykorzystaj swoją przewagę technologiczną - jak poprawnie promptować w AI
Sztuczna inteligencja zmienia rzeczywistość zawodową wielu osób, stając się częścią codzienności w pracy. Wykorzystywana jest do wielu celów, stanowiąc narzędzie inspiracji, redagowania wiadomości e-mail, analizowania wielu tekstów oraz agregowania informacji. Używając AI nierzadko jednak można spotkać się z niesatysfakcjonującymi odpowiedziami, brakiem dopasowania do kontekstu lub niezrozumieniem celu, który chcemy osiągnąć. Jakość uzyskanej odpowiedzi można jednak poprawić zadając odpowiednie pytania, co pokażemy w tym wpisie.
Zastanów się nad celem swojego prompta
Zanim zadasz pytanie i zastanowisz się co chcesz zawrzeć w swoim zapytaniu (prompcie) określ jasno cel, który chcesz osiągnąć. Istnieje możliwość, że w przypadku prostszych celów, takich jak znalezienie definicji, czy sprawdzenie poprawności zapisu wyrazu nie musisz wcale używać AI, a wystarczającym będzie użycie wyszukiwarki internetowej, która pokaże konkretne strony w danej tematyce.
W przypadku bardzo złożonych celów najlepiej będzie zastanowić się, jak możesz zdefiniować je w sposób możliwie jednoznaczny, precyzyjny, ścisły i konkretny. Jest to o tyle ważne, że dzięki temu łatwo określisz, co chcesz zawrzeć w zapytaniu i unikniesz odpowiedzi, która będzie niedopasowana do Twoich potrzeb.
Co pisać chatowi, czyli podstawowe zasady komunikacji
Aby uzyskać możliwie najlepszą jakość odpowiedzi, zastosuj 5 poniższych, prostych reguł:
-
-
Reguła jasności i precyzji – Zadaj jednoznaczne pytanie, bez przenośni i nadmiernego skomplikowania
-
Zły prompt: “Napisz mi coś o marketingu.”
-
Dobry prompt: “Wymień 5 skutecznych strategii marketingowych dla startupów.”
-
-
Reguła właściwego kontekstu – Podaj szczegóły (np. dane liczbowe) zgodne z Twoim celem, aby uzyskać trafniejszą odpowiedź
-
Zły prompt: “Jak poprawić sprzedaż?”
-
Dobry prompt: “Jak zwiększyć sprzedaż e-commerce z budżetem 10 000 zł miesięcznie?”
-
-
Reguła struktury i dobrego formatu – Określ oczekiwaną przez Ciebie formę odpowiedzi – czy preferujesz odpowiedź w postaci krótkich punktów, czy też oczekujesz dłuższej wypowiedzi w formie eseju?
-
Zły prompt: “Napisz raport o trendach AI.”
-
Dobry prompt: “Przygotuj raport w punktach o najważniejszych trendach AI na 2024 rok.”
-
-
Reguła stylu i tonu wypowiedzi – Zastanów się kto będzie głównym odbiorcą stworzonej przez AI treści? Czy jest to formalna wiadomość do Twojego Klienta, czy też ma być to profesjonalny wpis na LinkedIn?
-
Zły prompt: “Napisz artykuł o AI.”
-
Dobry prompt: “Napisz artykuł ekspercki o wpływie AI na sektor finansowy, w formalnym tonie.”
-
-
Reguła interakcji i iteracji – Jeśli uzyskana przez Ciebie odpowiedź nie spełnia oczekiwań, doprecyzuj pytanie, unikając niejednoznaczności.
-
Mój prompt jest złożony, trudny i nietypowy – co mogę zrobić?
- Wykorzystaj możliwość doprecyzowywania korzystając z łańcucha poleceń.
- Użyj multi-promptowania.
- Dawaj AI informację zwrotną wskazując na elementy wykonane dobrze i na te wymagające zmiany.
- Załącz pliki źródłowe, jeśli je posiadasz.
Bezpieczeństwo danych w użyciu AI
Bazując na powszechnie dostępnych danych w Internecie AI może posiadać na przykład informacje o ofertach różnych firm, wynikach badań naukowych, czy informacjach osobistych publikowanych w social media.
Warunki użytkowania sztucznej inteligencji nie określają jednak wprost, że AI nie może wykorzystywać informacji tajnych, poufnych, czy przetwarzać wprowadzonych przez użytkownika danych osobowych. Wprowadzanie takich danych może spowodować ich niekontrolowane użycie w przyszłości i potencjalnie stanowić zagrożenie dla ochrony prywatności i poufności.
Pracując z AI pamiętaj o:
- Unikaniu podawania danych osobowych i danych wrażliwych Klientów, Zespołu, Interesariuszy,
- Nie wprowadzaniu danych tajnych oraz poufnych, zwłaszcza w pełnym kontekście ich użycia – na przykład danych finansowych, procesów wewnątrzfirmowych.
Halucynacje AI – co robić, by je zminimalizować
Sztuczna Inteligencja nie jest wyrocznią, ani encyklopedią. W mediach pojawiały się już informacje o skutkach nadmiernego zaufania do mądrości AI, jak w przypadku prawnika z USA, który napisał pozew sądowy z wykorzystaniem Chata GPT, powołując się na nieistniejące wyroki i przepisy. Właśnie dlatego kluczowym aspektem wykorzystania AI jest weryfikacja uzyskanej odpowiedzi.
Modele AI bazują na tym, co zostało do nich wprowadzone przez ludzi, jak również na wynikach z Internetu. Odpowiadają na prompty wykorzystując dostępne informacje i wprowadzone przez użytkownika dane, korzystając także z pamięci obecnego wątku. Istnieje przez to możliwość, że AI wykorzysta nie te dane, których potrzebujesz i będzie bazować na najbardziej prawdopodobnej odpowiedzi pasującej do zapytania i podanego kontekstu – niekoniecznie prawdziwej. W ten sposób uzyskasz tak zwaną “halucynację”, czyli odpowiedź całkowicie nieadekwatną i niezgodną ze stanem faktycznym.
By zminimalizować ryzyko halucynacji postaw na poniższe metody:
- Rozpocznij konwersację w nowym wątku. Dzięki temu wyeliminujesz możliwość zafałszowania wyników przez korzystanie z pamięci jednej z dotychczasowych rozmów,
- Poproś o źródła informacji. Pozwoli to na samodzielne zweryfikowanie ich jakości oraz prawdziwości podanych informacji,
- Sprawdź uzyskany wynik w Internecie. W przypadku podanego wcześniej pozwu, umożliwiłoby to skorzystanie z realnie istniejących przepisów,
- Załącz plik źródłowy, do którego AI będzie się odwoływać. Na przykład opisując stworzoną aplikację mobilną, dodaj plik z jej specyfikacją techniczną.
W przypadku gdy zauważysz halucynację AI, przekaż informację zwrotną. Dokładnie tak samo, jak w przypadku osoby, która wykonuje przekazane zadanie, sztuczna inteligencja także potrzebuje wskazania obszarów do poprawy, by mieć szansę na udoskonalenie.
Ekologiczne promptowanie
Modele AI wykorzystują bardzo duże ilości zasobów naturalnych. Na przykład według badań naukowców z University of California w Riverside ChatGPT zużywa około litr wody na 100 wygenerowanych słów – jest ona potrzebna do chłodzenia serwerów obsługujących zapytanie.
Warto więc odpowiedzialnie korzystać ze wsparcia jakie oferuje Sztuczna Inteligencja.
Ekologiczne promptowanie to przede wszystkim:
- Używanie AI wtedy, gdy jest to konieczne – czyli do działań, których wykonanie bez pomocy AI wymaga dużo czasu i zasobów. Przykładem może być zagregowanie danych z kilku źródeł,
- Kończenie konwersacji gdy uzyskany został dobry wynik, bez wchodzenia w small talk z czatem,
- Pisanie trafnych, dobrze skonstruowanych promptów, które ograniczają liczbę odpowiedzi AI.
Podsumowanie
W zależności od celów, jakie chcesz osiągnąć, dobry prompt może wyglądać różnie. Skuteczne i wydajne wykorzystanie AI w codziennej pracy jest umiejętnością, która jak każda wymaga praktyki i ćwiczenia. Pomocne mogą okazać się szkolenia z wykorzystania AI w biznesie, czytanie artykułów, branie udziału w webinarach. Możliwości rozwoju stwarza także sama AI, która dopasowuje się do stylu nadawcy komunikatu i lepiej dostosowuje swoje odpowiedzi na prompty, dzięki pamięci. Jest także w stanie sama zasugerować ich lepszą jakość, gdy tylko zostanie o to zapytana.
W HILLWAY rozwijamy kompetencje zespołów, przygotowując na wyzwania jutra.
