Analiza raportu Leadership Skills Zenger Folkman

Analiza HILLWAY Raportu Leadership Skills 2025 Zenger Folkman

Najnowszy raport Zenger & Folkman Leadership Skills 2025 wskazuje, że przyszłość rozwoju Liderów będzie zależała nie tylko od zdobycia umiejętności technologicznych związanych z AI, ale przede wszystkim na rozwoju kompetencji miękkich – Power Skills, których AI nie będzie w stanie zastąpić.

Ostatnie lata pokazują, że ciągły rozwój kompetencji przywódczych kadry managerskiej jest koniecznością dla firm, które pragną utrzymać lub zdobyć przewagę konkurencyjną na rynku. Dzięki świadomym, zaangażowanym Liderom możliwe jest utrzymanie zaangażowania pracowników, szybkie reagowanie organizacji i zespołów na zmieniające się otoczenie rynkowe, rozwój innowacyjności i skuteczne zarządzanie talentami. Minęły już czasy silosów i sztywnych ram kompetencji działów, a wraz z rozwojem technologii (w tym AI) przyszłość organizacji jeszcze bardziej będzie zależała od zdolności adaptacji i skutecznego, dostosowanego do nowoczesnych rozwiązań technicznych przywództwa.

Kim będzie Lider Przyszłości?

Z analizy raportu Leadership Skills 2025 Zenger Folkman wyłania się obraz Lidera Przyszłości, który będzie łączył zarówno dobre rozumienie technologii jak i jej wpływu na Zespół. Koniecznością staje się opanowanie kompetencji miękkich – Power Skills, których AI nie jest w stanie zastąpić. Skuteczny Lider Przyszłości to taki, który rozumie, że choć AI jest wsparciem w codziennym działaniu Zespołu, a także wspiera w podejmowaniu decyzji menedżerskich, do sprawnego działania Zespołu niezbędny jest element ludzki, który wspiera w budowie i dalszym rozwoju Zespołu oraz organizacji. Analizując raport, wybraliśmy kluczowe cechy, które posiada Lider Przyszłości.

Cecha 1: Adaptacyjność Lidera i Zespołu w erze AI

Wyniki badania wymienionego w raporcie przeprowadzonego na 301 pracownikach wskazują jednoznacznie, że kluczową cechą zarówno Lidera, jaki jak i jego Zespołu jest elastyczność i zdolność do adaptacji. Ta cecha jest rozumiana jako zestaw umiejętności takich jak zdolność do współpracy zespołowej i budowania relacji, umiejętność rozwoju pracowników, motywowania i inspirowania, wywierania wpływu oraz budowanie zaufania. Powyższe umiejętności stanowią niezmienny od wielu lat zestaw, który nabiera tym większego znaczenia, im bardziej technologia jest w stanie wspomóc Zespół i Lidera w zadaniach wymagających umiejętności technicznych.

Cecha 2: Empatyczne przywództwo

Efektywne przywództwo w 2025 roku wymaga nie tylko orientacji na wyniki, ale także umiejętności budowania autentycznych relacji z pracownikami. Empatia staje się kluczowym elementem zarządzania zespołami. Dobry Lider potrafi zaadresować trudności zespołu i dać stabilizację w niepewnej sytuacji czasów FLUX. Liderzy, którzy potrafią skutecznie łączyć empatię z determinacją w osiąganiu wyników, znajdują się w 91. percentylu pod względem skuteczności przywódczej. Niestety, jedynie 15% liderów osiąga ten poziom. Pokazuje to pilną potrzebę wsparcia kadry managerskiej w rozwoju empatycznego, zaangażowanego przywództwa

Cecha 3: Przyspieszone Kształcenie Liderów

Raport wskazuje, że wieloletnie programy rozwoju liderów mają mniejszą efektywność, niż krótsze, maksymalnie 2-letnie Akademie nakierowane na doskonalenie kompetencji managerskich. Liderzy i managerowie potrzebują wdrożenia kompetencji w krótszym czasie ze względu na dynamicznie zmieniające się otoczenie rynkowe. Sprawdza się podejście, które rozpoczyna się od koncentracji na adresowaniu rozwoju najbardziej potrzebnych liderom kompetencji, poprzez dopasowane do specyfiki organizacji i obecnego poziomu liderów szkolenia. Wniosek z raportu — firmy, które chcą skutecznie rozwijać swoje kadry zarządzające, muszą wdrażać dynamiczne, mierzalne i dostosowane do współczesnych realiów strategie szkoleniowe. Co więcej, według badania, jeśli program rozwoju managerów nie przyniesie efektów w ciągu maksymalnie 2 lat, to najprawdopodobniej nie przyniesie ich wcale.

Cecha 4: Przywództwo Oparte na Pasji i Misji

Liderzy, którzy łączą swoje zawodowe cele z osobistymi pasjami, osiągają znacznie lepsze wyniki niż ich mniej zaangażowani koledzy. Z analizy 4164 liderów wynika, że osoby kierujące się pasją osiągały lepsze wyniki w 17 na 19 kluczowych kompetencji przywódczych. Zespoły, których liderzy kierują się osobistą pasją i poczuciem misji, częściej osiągają wyższe wyniki. Autentyczne zaangażowanie lidera przekłada się na inspirację zespołu, dobrze funkcjonujące relacje, lepsze wsparcie w rozwoju kompetencji oraz długofalowy sukces organizacji.

Wnioski

Raport Zenger Folkman jednoznacznie wskazuje, że przyszłość przywództwa opiera się na połączeniu technologii, empatii i osobistego zaangażowania liderów. Kluczowe rekomendacje płynące z raportu to:

  • Liderzy nie muszą być ekspertami AI, ale muszą rozumieć, jak łączyć technologie z kompetencjami miękkimi.

  • Empatia w połączeniu z determinacją do osiągania wyników stanowi klucz do efektywności przywódczej.

  • Szybkie i efektywne kształcenie liderów jest możliwe i pożądane – wymaga jednak dobrze zaplanowanych procesów rozwojowych.

  • Pasja i osobiste zaangażowanie lidera znacznie podnoszą efektywność przywództwa.

W dobie szybkich zmian liderzy przyszłości będą musieli być elastyczni, otwarci na nowe technologie, a jednocześnie skoncentrowani na relacjach międzyludzkich. To połączenie pozwoli im skutecznie kierować organizacjami w nadchodzących latach.

W HILLWAY rozwijamy kompetencje zespołów, przygotowując na wyzwania jutra.

Power Skills
Skip to content WordPress Double Opt-in by Forge12