Dobre szkolenie to nie koszt, to korzyść - o zmianie w myśleniu o rozwoju firm i zespołów

Dobre szkolenie zmienia postawy, rozwija umiejętności oraz dostarcza kluczowej w danym momencie wiedzy. Dobre szkolenie pozwala wypracować podwaliny nowych zasad pracy. Szkolenie to nie koszt, a korzyść, jeżeli jest przygotowane pod konkretne potrzeby i dopasowane do organizacji, dobrze i ciekawie, inspirująco przeprowadzone, a po szkoleniu w naszej organizacji dzieje się zmiana – wszyscy aktywnie podejmują działania, by wiedzę zdobytą na szkoleniu, zdobyte umiejętności zaimplementować do środowiska pracy i życia.

W obliczu zmian związanych z dynamicznym rozwojem rynku – cyfryzacją, automatyzacją, wieloma nowymi systemami, które usprawniają pracę firm i podnoszą ich efektywność, kluczowe kierunki to ,,upskilling” – podniesienie kompetencji i ,,resklling” – ich zmiana pod kątem np. nowej roli w organizacji. Nawet najlepiej zrekrutowane osoby o wysokich kompetencjach merytorycznych nie wniosą do organizacji spodziewanej wartości, jeżeli nie będą potrafiły współpracować z innymi członkami zespołów, a przede wszystkim dzielić się wiedzą i ją kaskadować w odpowiedni sposób. Dlatego tak istotne jest inwestowanie w dobre szkolenia.

Kultura organizacji uczącej się

Organizacje powinny przede wszystkim tworzyć kulturę organizacji uczącej się, która szybciej i efektywniej rozwija się, ale jednocześnie pomaga pracownikom poprzez szkolenia z efektywności osobistej w znalezieniu sensu tego co robią. W takiej nowoczesnej organizacji kluczowe kompetencje do rozwoju to komunikacja i efektywna współpraca.

Zespół należy nauczyć efektywnej współpracy, dać narzędzia i wsparcie – podnieść ich wiedzę i umiejętności w zakresie poprawnej i skutecznej  komunikacji.
Szefów – komunikacji menedżerskiej, która buduje autorytet i wspiera pracownika, inspiruje, motywuje
Pracowników – otwartej komunikacji nastawionej na szukanie wartości, innowacyjności, wymianę poglądów i opinii, a przede wszystkim efektywną współpracę z innymi i osiagnie wspólnych celów.

To wszystko sprowadza się do: standardów pracy w zakresie komunikacji w hybrydowych warunkach pracy, trakcie spotkań online, komunikacji telefonicznej, pracy z czatami, e-mailami oraz wieloma narzędziami wspierającymi pracę na np. Slack, Trello. Przede wszystkim należy poszerzyć świadomość tego,  jak zła komunikacja negatywnie odbija się na emocjach współpracowników i obniża efektywność pracy, osłabia zespół i demotywuje pracowników do przychodzenia do pracy. Mamy kryzys zaangażowania, który pandemia tylko pogłębiła. Mówimy tu o komunikacji i szefa zespołu, ale również samych współpracowników w zespołach i poszczególnych działach, czy współpracy międzydziałowej w firmach.

Komunikacja zespołowa nastawiona na współpracę i osiąganie wspólnych celów kluczem w rozwoju organizacji

To współpraca i komunikacja zostały wskazane jako kluczowe kompetencje dla firm po pandemii w badaniu Polskiej Izby Firm Szkoleniowych z 10.2021 przeprowadzonej na grupie 490 osób z firm powyżej 50 osób. Klucz na teraz do zadbania o zespół to uspójnienie kompetencji komunikacyjnych i operacjonalizacja wartości – nie tylko ich nazwanie, ale też wskazanie konkretnych zachowań i komunikatów, które będą akceptowane i nieakceptowane w organizacji – to wynika też z naszych doświadczeń w HILLWAY. By nad tym pracować należy zainwestować w dobry cykl rozwojowy rozłożony w czasie np. co najmniej 2-3  dobre szkolenia, wsparty zadaniami międzyszkoleniowymi np. związanymi z opisaniem standardów czy zasad pracy zespołu. Takie działania wesprą trudną pracę lidera, ale pomogą zespołom realizować zadania, osiągać wyniki i czerpać przyjemność ze współpracy z innymi. To wszystko pozwoli pobudzić kreatywność i otwartość na wymianę uwag, sugestii – a te są podstawą do szukania innowacyjności. Tak kluczowej w konkurowaniu w obecnych czasach.

Wyzwaniem XXI wieku jest oduczanie się i uczenie na nowo, ale inaczej tych samych rzeczy. Mówił o tym już kilkadziesiąt lat temu Alvin Toffler – amerykański futurolog, który stwierdził, że analfabetami XXI roku nie będą ludzie, którzy nie potrafią czytać, ale tacy, którzy nie potrafią się uczyć.

Firmy muszą szkolić zespoły, gdyż ludzie muszą nadążyć za rynkiem – muszą chcieć podnosić kompetencje i kwalifikacje – zarówno miękkie, jak i twarde stawiając równość na poziomie ich ważności. Zmieniają się wszystkie procesy w firmach – od administracji, księgowości po zmiany w modelach biznesowych, procesach sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Mamy na rynkach tysiące możliwości rozwoju firm, ale musimy mieć organizacje i ludzi, którzy będą chcieli i potrafili dostosować się do zmian polityki firmy, czy wyzwań związanych np. z rozwojem nowych kanałów sprzedaży, rozwojem ekspansji i eksportu lub wdrożeniem e-commerce czy nowych linii technologicznych, robotyzacji, automatyzacji, a już i sztucznej inteligencji. Nie ma w Polsce firmy i organizacji, której zmiany w ostatnich 5 latach namacalnie nie dotknęły. Pytanie – ile razy w tych ostatnich 5 latach pracowaliśmy nad nasza kadrą menedżerską i rozwojem ich kompetencji, ile razy wsparliśmy pracowników, którzy są w permanentnych zmianach np. szkoleniem z komunikacji i współpracy, które pomogłoby mówić o problemach, swoich przejściach, czy trudnościach w pracy, a także standardach pracy? Wszystko zaczyna się od komunikacji. I na komunikacji kończy.

Wybierajmy dobre szkolenia

Mnogość form i rozwiązań edukacyjnych w różnych cenach (e-learning, webinary, szkolenia synchroniczne, asynchroniczne, szkolenia stacjonarne, szkolenia online) pozwala dziś każdej firmie być organizacją uczącą się, która wspiera rozwój pracowników rozwijając kompetencje stanowiskowe, zawodowe, ale również i te społeczne. Gdyż to te kompetencje społeczne, kompetencje miękkie, określane mianem Power Skills – są kluczem do sprostania obecnym wyzwaniom i to one są wskazywane przez pracodawców jako te najistotniejsze do udanych transformacji. Organizujmy dobre szkolenia dla kadry menedżerskiej i pracowników, a namacalnie zobaczymy zmiany postaw i zachowań w naszych zespołach. To przyczyni się do wzrostu motywacji, zaangażowania, a przede wszystkim budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy.

Dobre szkolenia to nie koszt, to korzyść.

Firmy inwestują setki tysięcy w rekrutacje i programy employer brandingowe, ale kluczem jest praca nad kulturą pracy w zespołach oraz komunikacją szefa i współpracowników. Jeżeli to usprawnimy inni będą chcieli u nas pracować, a nasi pracownicy będą nam sami przyprowadzać do firmy kandydatów. Nie dlatego, że dostaną za to 1000 czy 3000 zł, ale dlatego, że będą chcieli, by ich znajomy pracował z nami. Jeżeli koszt nieudanej rekrutacji to średnio 100 000 zł to pomyślmy że nawet za 50 000 zł ile jesteśmy w stanie kupić dobrych szkoleń? Zacznijmy działać!

Wiele firm, szczególnie MSP ma możliwości pozyskania finansowania na szkolenia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego lub uzyskania dofinansowania z programów PARP i szkolenia pracowników poprzez rządową Bazę Usług Rozwojowych. Możliwości jest wiele – należy się rozejrzeć, pytać, ale one są. W firmach są budżety – niewykorzystane, zamrożone, gdyż ,,pandemia”, ,,online nie działa” – online działa i jest lepszy od nic nierobienia. A może być i tańszy, pozwolić przeszkolić większą ilość osób lub zakupić licencję na np. webinar i używanie go dla wszystkich w organizacji. Twórzmy organizacje uczące się i wspierajmy Zarządy w realizacji strategii firmy.

Nie czekajmy kolejny rok na szkolenia stacjonarne, nie odkładajmy działań rozwojowych i rozwoju kompetencji miękkich – działajmy inwestując w dobre szkolenia. Skutki braku działań rozwojowych w firmach w perspektywie 2 lat mogą być kolosalne, a na rynku już brakuje pracowników o odpowiednich kompetencjach. W każdej branży.

Autorka: Marzena Sawicka – Co-Founderka HILLWAY Training & Consulting

Artykuł po raz pierwszy opublikowany na łamach Gazety Fininansowej (2021) artykuł nr 43 s. 20

W HILLWAY rozwijamy kompetencje zespołów, przygotowując na wyzwania jutra.

Power Skills
Skip to content