Jak wykorzystać rozwiązania w zakresie edukacji dorosłych do inicjowania zmian?
Z przyjemnością informujemy o najnowszej publikacja od Europejskiej Platformy Edukacji Dorosłych (EPALE). Pod tytułem „Od wyzwania do rozwiązania” publikacja zgromadziła wybitnych autorów, którzy zgłębiają różnorodne aspekty wspierania rozwoju i uczenia się dorosłych w 2024 roku.
„Od wyzwania do rozwiązania” czyli o nowoczesnych narzędziach rozwoju osób dorosłych
Publikacji ukazuje bogactwo podejść edukacyjnych oraz szeroki zakres tematyczny, który poruszają autorzy na platformie EPALE. Jednakże, wśród wszystkich tych wątków, centralnym punktem zawsze pozostaje człowiek w różnych etapach dorosłości. Obejmując metody edukacyjne, innowacje technologiczne, miejsca uczenia się i konkretne projekty, autorzy zawsze kierują uwagę na to, w jaki sposób te elementy mogą wspomagać rozwój człowieka przez całe życie (lifelong learning) i w różnorodnych kontekstach (lifewide learning).
Publikacja ta doskonale ilustruje, jak rozwiązania edukacyjne mogą inicjować zmiany, zarówno u jednostek, jak i w społecznościach. Autorzy dowodzą, że edukacja dorosłych to więcej niż tylko tradycyjne uczenie się; to również budowanie środowisk sprzyjających rozwojowi oraz tworzenie i wykorzystywanie szans. Poprzez dążenie do empowermentu, edukacja dorosłych staje się narzędziem wpływania na rozwój uczestników, przywracania im poczucia sprawstwa oraz odnawiania posiadanych umiejętności.
Zawartość publikacji
Publikacja składa się z kilku rozdziałów, które ukazują różnorodne podejścia do edukacji dorosłych:
- Potrzeby i Wyzwania: Opisuje oczekiwania rozwojowe osób dorosłych oraz zadania stojące przed edukatorami, prezentując propozycje konkretnych rozwiązań dydaktycznych.
- W poszukiwaniu rozwiązań: Zawiera metodyczne podejścia oraz wskazówki dotyczące narzędzi wartościowych w pracy z osobami dorosłymi.
- Wyzwania technologiczne: Omawia korzyści i trudności związane z zastosowaniem nowinek technicznych w edukacji dorosłych.
- Przestrzenie uczenia się i rozwoju: Ukazuje edukacyjny potencjał miejsc oraz podpowiada, jak tworzyć obszary sprzyjające rozwojowi.
- Inspiracje i dobre praktyki: Zawiera wskazówki dotyczące wdrażania pomysłów i teoretycznych założeń do praktyki edukacyjnej.
Trenerka HILLWAY współautorką publikacji
Z przyjemnością informujemy, że jednym z głównych współautorów tej publikacji jest ekspertka współpracująca z HILLWAY – Urszula Rudzka-Stankiewicz. Jest ona renomowaną trenerką, specjalizującą się w ekonomii behawioralnej i grywalizacji, a także facylitatorką o znaczącym doświadczeniu. Jej praca koncentruje się na wspieraniu ludzi w organizacjach w procesie zmiany zachowań, co stanowi kluczowy element dla rozwoju osobistego oraz efektywności zawodowej. Urszula Rudzka-Stankiewicz łączy działania szkoleniowe z praktycznym wdrażaniem nowych umiejętności w codzienną rutynę. Projektuje innowacyjne scenariusze szkoleń, wykorzystując najnowsze metody, takie jak mikrolearning i social learning, aby uczestnicy mogli szybko i skutecznie przyswoić nową wiedzę oraz umiejętności.
O roli grywalizacji i gier szkoleniowych w procesie rozwoju osób dorosłych
Tematem trenerki Urszuli Rudzkiej-Stankiewicz w publikacji EPALE jest wykorzystanie gier szkoleniowych w procesie edukacyjnym. W rozmowie z Beatą Jakubowską omawia ona aktualne wyzwania dla edukatorów oraz sposoby angażowania uczestników w różnym wieku i pochodzących z różnych środowisk.
Trenerka współpracująca z HILLWAY podkreśla, że rynek edukacji pozaformalnej w Polsce jest stosunkowo młody i nadal rozwija się. Jednym z głównych wyzwań dla edukatorów jest zrozumienie potrzeb konkretnych odbiorców oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do tych potrzeb. Zauważa również, że brakuje doświadczenia klientów w zakresie edukacji pozaformalnej, co może prowadzić do niejasności w oczekiwaniach wobec szkoleń czy kursów.
W kontekście wykorzystania gier szkoleniowych, Rudzka-Stankiewicz podkreśla znaczenie odpowiedniego dopasowania celów edukacyjnych do formy zajęć. Zaznacza, że choć gry mogą zwiększyć zaangażowanie uczestników, należy uważać, aby nie stracić z oczu głównego celu szkolenia. Zaleca również stosowanie innych narzędzi, takich jak karty metaforyczne czy techniki facylitacji, które mogą być równie skuteczne w angażowaniu uczestników i osiąganiu celów edukacyjnych.
Wskazując na znaczenie merytorycznej wartości oraz odpowiedniego dopasowania formy do celu, Rudzka-Stankiewicz podkreśla, że kluczem do skutecznej edukacji jest ciągłe dostosowywanie się do potrzeb uczestników oraz wykorzystywanie różnorodnych narzędzi i metod, aby zapewnić pełne zaangażowanie i efektywność procesu nauki.
Zobacz przykłady projektów szkoleniowych HILLWAY z wykorzystaniem gier szkoleniowych:
Szkolenie HILLWAY Team building – integracja online z zastosowaniem gier szkoleniowych
Zainspiruj (się) do rozwoju
Zapraszamy do lektury i inspiracji! Publikacja ta stanowi cenny zasób dla wszystkich zaangażowanych w edukację dorosłych, pomagając zrozumieć i podjąć wyzwania współczesnego świata nauki i rozwoju.
W HILLWAY rozwijamy kompetencje zespołów, przygotowując na wyzwania jutra.
