Nowe wyzwania, kluczowe umiejętności i rola szkoleń oraz AI – Globalny raport od Visier

W miarę jak technologia rozwija się, a branże przechodzą transformacyjne zmiany, znaczenie wyposażenia pracowników w niezbędną wiedzę i kompetencje do radzenia sobie z tymi wyzwaniami staje się bardziej wyraźne.

Aby lepiej zrozumieć aktualny stan szkoleń zawodowych, firma Visier przeprowadziła globalne badanie pracowników, w którym wzięło udział ponad 3000 respondentów z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Raport zagłębia się w wieloaspektowe wymiary szkoleń w miejscu pracy oraz ich znaczny wpływ na wyniki pracowników, zadowolenie, produktywność i długoterminowy sukces.

Celem badania było kompleksowe zrozumienia tego, dlaczego inwestowanie w szkolenia jest nie tylko ważne, ale wręcz konieczne dla firm, które dążą do utrzymania się na czele w gospodarce XXI wieku.

Techniki utzrymania klienta - case study HILLWAY

40% organizacji inwestuje w szkolenia dla swojej obecnej kadry pracowniczej

Umiejętności stanowią jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoją organizacje dzisiaj. Badanie McKinsey wykazało, że 87% organizacji zdaje sobie sprawę, że w ciągu najbliższego roku do pięciu lat czeka ich problem związanym z brakiem odpowiednich umiejętności, jednakże ta świadomość niekoniecznie przekłada się na działanie, ponieważ podobne badanie PwC wykazało, że tylko 40% organizacji faktycznie inwestuje w szkolenia zawodowe swoich obecnych pracowników. Te sprzeczności są pogłębiane przez wyniki badania przeprowadzonego wśród pracowników, które zagłębia się w to, jak pracownicy postrzegają swoje przyszłości zawodowe, rozwijają umiejętności oraz jakie priorytety można – i należy – ustawić w kontekście wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji (AI) w miejscu pracy.

87% organizacji rozpoznało problem braku odpowiednich umiejętności. Czego pracownicy naprawdę oczekują, jeśli chodzi o rozwój umiejętności?

Dla pracowników, umiejętności i szkolenia zawodowe są niezwykle ważne – 96% wszystkich respondentów zgadza się, że rozwijanie nowych umiejętności w miejscu pracy jest ważne, a 65% jest tego zdania zdecydowanie. Aby zrozumieć, dlaczego umiejętności są tak ważnym czynnikiem dla pracowników, wystarczy spojrzeć na ich podejście do płac.

Ponad 87% ankietowanych pracowników uważa, że ​​ich zdolność do zarabiania więcej jest bezpośrednio związana z rozwojem i rozbudową swoich umiejętności.

To, nad czym pracownicy nie potrafią być zgodzić, to to, które umiejętności są najważniejsze do rozwoju ich kariery. Podczas gdy 47% odpowiedziało, że najważniejsze są umiejętności techniczne, takie jak znajomość narzędzi i technologii związanych z pracą, 39% wskazało na “miękkie umiejętności” takie jak efektywna komunikacja lub praca zespołowa, 38% wymieniło umiejętności menedżerskie, a 35% podało umiejętność kreatywnego myślenia. To odzwierciedla wyniki innych niedawnych badań, w tym Listy Najbardziej Pożądanych Umiejętności LinkedIn, która wymienia umiejętności komunikacyjne, zarządzanie i kierownicze jako niektóre z najbardziej poszukiwanych umiejętności na dzisiejszym rynku pracy.

Programy szkoleniowe HILLWAY

Poznaj ofertę szkoleń biznesowych HILLWAY

Programy szkoleniowe

Zagrożenie ignorowania szkoleń zawodowych – konsekwencje braku inwestycji w rozwój pracowników

Pracodawcy, którzy nie traktują poważnie rozwoju umiejętności lub szkoleń, narażają się na potencjalne ryzyko w swojej organizacji. Prawie połowa wszystkich ankietowanych (49%) oświadczyła, że czuje się odłączona od swojej pracy z powodu braku rozwoju i szkoleń, a ten wskaźnik staje się jeszcze bardziej wyraźny wśród młodszych grup wiekowych, zwłaszcza wśród pokolenia Z i milenialsów, którzy aktywnie szukają możliwości rozwijania swojego zestawu umiejętności i rozwoju kariery.

Brak rozwoju umiejętności może również prowadzić do problemów związanych z retencją pracowników. Poprzedni raport firmy Visier wykazał, że ponad jedna trzecia wszystkich pracowników opuszcza obecnego pracodawcę, aby znaleźć lepsze możliwości szkoleniowe w innych miejscachrozwój umiejętności był trzecim najważniejszym powodem zmiany pracy, wyprzedzając tylko możliwości płacowe i lepszą równowagę między pracą a życiem.

Oczekiwania pracowników co do szkoleń i rozwoju umiejętności leżą w gestii pracodawcy. 57% respondentów stwierdziło, że przewodnie szkolenia rozwoju umiejętności prowadzone przez pracodawców są źródłem ich rozwoju, więc zrozumiale jest, że brak takich możliwości wywołuje narastające poczucie rozczarowania, że pracodawca nie jest zainteresowany wspieraniem rozwoju kariery pracowników w obrębie organizacji.

Nadciągająca rewolucja umiejętności związanych z AI

Z powodu niesamowitej szybkości zmian związanych z AI, nie ma jednoznacznego obrazu tego, jak praca, stanowiska i szkolenia zmienią się. Jest to jednocześnie źródłem obaw i ekscytacji.

51% wszystkich respondentów stwierdziło, że martwi się, że ich obecne umiejętności mogą lub zostaną zastąpione przez AI. Również 68% powiedziało, że dla nich ważne jest rozpoczęcie budowania umiejętności związanych z AI w celu dalszego rozwoju kariery. Naturalnie, podobnie jak wcześniej w przypadku szkoleń rozwoju umiejętności, pracownicy oczekują, że ich organizacje przyjmą na siebie odpowiedzialność za podniesienie poziomu szkoleń związanych z AI.

Badanie przeprowadzone przez firmę Visier ukazuje, że 86% pracowników uważa, iż pracodawcy powinni zadbać o przekwalifikowanie pracowników, aby zapewnić, że nie będą łatwo zastępowalni przez AI. Co więcej, 63% respondentów odpowiedziało, że to całkowicie leży w gestii pracodawcy.

Różnice w postrzeganiu AI między kadrami kierowniczymi a niższymi poziomami organizacji

Co ciekawe, badanie wykazało istotne różnice w postrzeganiu AI między kadrami kierowniczymi a niższymi poziomami organizacji.

Ponad 80% właścicieli firm i członków zarządu poświęciło znaczną ilość czasu na zdobywanie wiedzy lub korzystało z generatywnej sztucznej inteligencji w profesjonalny sposób. Natomiast w miarę schodzenia na niższe szczeble organizacji, te liczby drastycznie maleją: Kierownicy Wyższego Szczebla (69%), Kierownicy Średniego Szczebla (43%), Pracownicy Pośredniego Szczebla (24%) i Pracownicy na Poziomie Podstawowym (27%).

Dodatkowo, różnica między kadrami kierowniczymi a pracownikami w postrzeganiu tego, kiedy AI zacznie odgrywać znaczącą rolę w miejscu pracy, jest wyraźna. Pracodawcy oczekują przełomu po sześciu miesiącach, podczas gdy pracownicy spodziewają się, że to nastąpi po co najmniej ośmiu miesiącach, a może nawet dłużej.

Wyniki raportu podkreślają znaczenie kompleksowych programów szkoleniowych i inicjatyw dzielenia się wiedzą, które pozwolą zredukować różnice w wiedzy i zrozumieniu AI między kadrami kierowniczymi a pracownikami. Wiedza na temat AI i jego zastosowań jest kluczowa dla skutecznego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w miejscu pracy, co przyczyni się do zwiększenia produktywności i oszczędności czasu. Pracownicy, którzy już korzystają z AI w sposób profesjonalny, zgłaszają oszczędności czasu od trzydziestu minut do jednej godziny dziennie, co daje ponad pełen dzień pracy oszczędzony w ciągu tygodnia dzięki wykorzystaniu AI.

W podsumowaniu raportu widoczne jest, że inwestycje w szkolenia umiejętności i rozwijanie pracowników są kluczowym elementem w tworzeniu konkurencyjnej i zadowolonej kadry pracowniczej, gotowej sprostać wyzwaniom współczesnego rynku pracy, a także przygotowanej na zmiany wynikające z rosnącej roli generatywnej sztucznej inteligencji w dzisiejszej gospodarce.

Skip to content