Fundamentem budowania realnych planów sprzedaży jest znajomość rynku, na którym funkcjonuje przedsiębiorstwo, czyli otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego. Taką analizę rynku można przeprowadzić, przyglądając się poszczególnym obszarom działalności firmy w sposób coachingowy, zadając odpowiednie pytania i rzetelnie podchodząc do odpowiedzi.
Chcesz by Twój plan sprzedażowy był niezawodny i przyniósł wymierne korzyści? Przyjrzyj się poniższym pytaniom coachingowym i odpowiedz szczerze na postawione pytania dotyczące otoczenia firmy. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa to pierwszy krok do skutecznej sprzedaży!
Pytania, które warto zadać, planując sprzedaż wg podejścia coachingowego
Pytania coachingowe o dobór właściwych klientów
- Kto jeszcze może potrzebować naszych produktów, usług?
- Jak dotrzeć do większej grupy odbiorców?
- Co możemy zrobić lepiej, aby nasze produkty miały większy zbyt?
Pytania coachingowe o dobór właściwych produktów
- Jakie powinny być moje produkty, usługi, aby spełnić oczekiwania więk- szej grupy klientów?
- Jakich produktów, usług klienci obec- nie najbardziej poszukują?
- Co jest dominującą potrzebą klientów?
Pytania coachingowe o właściwą liczbę sprzedawców
- Jak dużym rynkiem jestem zainteresowany?
- Jaki potencjał ilościowy klientów jest na danym obszarze?
- Ilu klientów dziennie jest w stanie obsłużyć jeden sprzedawca?
- Ilu sprzedawców potrzebuję?
Pytania coachingowe o właściwe zdolności sprzedażowe sprzedawców
- Jakich umiejętności oczekują klienci od sprzedawców?
- Jakie umiejętności podwyższą jakość obsługi klienta?
- Jakie umiejętności zwiększą skuteczność i efektywność sprzedawców?
- Jakie umiejętności wpłyną na ich motywację?
- Jakich umiejętności zarządczych potrzeba w mojej firmie?
Dobór właściwych celów i aktywności sprzedażowych
- Ilu potrzebuję klientów w roku, miesiącu, dziennie, aby osiągnąć cel sprzedaży?
- Jaki „koszyk” wartościowy średnio przypada na klienta?
- Ile i jakich działań muszę podjąć, aby osiągnąć swój cel?
Pytania coachingowe o właściwe zaangażowanie sprzedawców
- Czy postawiony cel jest SMART?
- Jak wygląda komunikacja w zespole i pomiędzy przełożonymi a podwładnymi?
- Jak przełożeni wpływają na motywację sprzedawców?
- Jakich pracowników mam ze względu na ich poziom kompetencji i motywacji?
- Jaki jest w ogóle i w szczególe poziom motywacji w naszej firmie?
Przykład podejścia coaching’owego w budowaniu planu sprzedaży
Właściciel popularnej sieci salonów sprzedaży z branży odzieżowej podchodzi do planowania w sposób coachingowy. Jak sam mówi, jego nawykowy sposób myślenia oparty jest na ciągłym szukaniu odpowiedzi na zadawane sobie i innym pytania. Od lat osiąga bardzo dobre, z roku na rok coraz lepsze, wyniki sprzedaży.
Kluczem do sukcesu w sprzedaży są odpowiednie pytania otwarte
Fundamentem w podejściu właściciela salonów sprzedaży z branży odzieżowej do planu sprzedaży są pytania otwarte zaczynające się od:
- Co chcemy osiągnąć?
- W jakim czasie?
- Jakie mamy zasoby?
- Co już mamy, a czego potrzebujemy?
- Jak to osiągnąć?
- Jak przekonać i zmotywować naszych pracowników?
To tylko wycinek pytań, jakie sobie zadaje ten wyjątkowy menedżer, który jest przekonany, że takie podejście jest źródłem jego sukcesów w sprzedaży.
Plan sprzedażowy to pierwszy krok do sukcesu
Mamy nadzieję, że powyższe pytania coachingowe – nakierowane na analizę otoczenia przedsiębiorstwa – pomogą Ci stworzyć niezawodny plan sprzedażowy.
Jednak analiza otoczenia przedsiębiorstwa i plan sprzedażowy to dopiero pierwszy krok przybliżający Cię do sukcesu w sprzedaży.
Sprzedaż to proces składający się z wielu działań. Proces sprzedażowy obejmuje szereg aktywności – od przygotowania niezawodnego planu sprzedaży o którym pisaliśmy oddzielny ekspercki artykuł (zobacz ekspercki artykuł Jak przygotować niezawodny plan sprzedaży na 2023 rok?) przez pozyskanie lead’u, zdobycie potencjalnego klienta, aż po sfinalizowanie sprzedaży.
Bez odpowiedniego zestawu zdolności sprzedażowych Twoich handlowców na nic zda się plan sprzedażowy. Dlatego tak ważny jest rozwój sprzedawców na wielu płaszczyznach, dzięki odpowiednio dobranym szkoleniom.
Dlaczego warto postawić na rozwój handlowców w HILLWAY Training & Consulting?
Jesteśmy praktykami biznesu – wiemy, że liczby mają ogromne znaczenie, znamy wartość kapitału ludzkiego – a postawa to podstawa. Wartości te przekazujemy w naszych szkoleniach sprzedażowych.
W HILLWAY oferujemy szkolenia “szyte na miarę” potrzeb i oczekiwań Klientów. Gwarantujemy indywidualne podejście do potrzeb, spojrzenie biznesowe na realizowane procesy, jak również dedykowany zespół wyselekcjonowanych trenerów, którzy znają specyfikę danych branż. Wszystko to robimy z pasją, energią i zaangażowaniem co potwierdzają liczne, pisemne referencje.
Gotowi na rozwój w zakresie sprzedaży? Skontaktuj się z doradcą szkoleniowym HILLWAY!