W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, niezwykle ważne jest, aby menedżerowie byli w stanie dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku i zapewnić swoim pracownikom odpowiednie wsparcie i kierunek. W celu zapewnienia skutecznego rozwoju kompetencji menedżerskich, nasz Klient z branży IT będący producentem oprogramowań, zdecydował się na wdrożenie autorskiego programu HILLWAY pt. “Akademia Menedżera“. Celem programu było zapewnienie menedżerom narzędzi i umiejętności, które pomogą im w efektywniejszym zarządzaniu swoimi zespołami i osiąganiu celów biznesowych.

Wyzwanie
Wyzwaniem dla klienta było zapewnienie rozwoju kompetencji kadry zarządzającej w obszarach zarządzania zespołem, komunikacji menedżerskiej, budowania relacji i udoskonalenia zarządzania pracownikami. Klient chciał, aby jego menedżerowie byli w stanie skuteczniej komunikować się z zespołem i lepiej planować oraz delegować zadania, co przełoży się na zwiększenie efektywności i jakości pracy. Dlatego też, klient potrzebował rozwiązania, które pomoże mu w rozwoju kompetencji menedżerskich i wsparciu kadry w tych obszarach.
Działanie
Zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami Klienta, opracowaliśmy dedykowany projekt rozwojowy pt. “Akademia Menedżera” składający się na 7 uzupełniających się szkoleń i warsztatów, które miały na celu kompleksowy rozwój wiedzy, umiejętności i postawy menedżerów.
Ramy czasowe projektu obejmowały cały rok.
Do projektu zaangażowano 3 wyselekcjonowanych Trenerów i Praktyków biznesu, posiadających wieloletnie doświadczenie w dziedzinie efektywnego zarządzania i przywództwa. Przy doborze prowadzących skupiliśmy się, by profil ich doświadczenia odzwierciedlał branżę działalności Klienta.
Zobacz poszczególne etapy realizacji projektu.
I Etap – Warsztat Diagnostyczny
Warsztat diagnostyczny został przeprowadzony w celu diagnozy potrzeb i oczekiwań pracowników, aby opracować najbardziej optymalny program rozwojowy dla menedżerów. W ramach warsztatu diagnostycznego wykorzystan ćwiczenie “kostka rubika“, którego celem był mobilizacja dwóch grup, kierowników i pracowników, do osiągnięcia wspólnego zadania.
Podczas warsztatu, uczestnicy wykonali dwa testy:
- test “prawda/fałsz” dotyczący efektywnego kierowania zespołem
- test osobowości
Na podstawie zebranych wyników z ćwiczeń warsztatowych, konsultanci HILLWAY przeprowadzili analizę, która wykazała kluczowe obszary wymagające rozwoju.
II Etap – Komunikacja i mój styl komunikowania się
II etap Akademii Menedżera obejmował rozwój z zakresu efektywnej komunikacji. Szkolenie Komunikacja i mój styl komunikowania się obejmowało takie zagadnienia jak:
- Diagnoza kompetencji menadżerskich – Dzięki analizie zachowań i zebraniu wniosków pod kątem codziennych sytuacji, uczestnicy otrzymali indywidualną ocenę swoich umiejętności komunikacyjnych i zrozumieli, w jakich obszarach wymagają rozwoju.
- Rozwój kompetencji „Komunikowanie się” – Uczestnicy szkolenia zdobyli nowe umiejętności i narzędzia dotyczące efektywnej komunikacji, takie jak skuteczne przekazywanie informacji, rozwiązywanie konfliktów i budowanie pozytywnych relacji z pracownikami.
- Mój typowy sposób komunikowania się – typologia osobowości – Uczestnicy poznali swój typowy styl komunikowania się, co pozwoliło im zrozumieć swoje mocne strony i obszary do rozwoju.
- Mocne strony i obszary do rozwoju każdego z typów – Po zrozumieniu swojego typowego stylu komunikowania się, uczestnicy szkolenia byli w stanie zidentyfikować swoje mocne strony i obszary do rozwoju, co pozwoli im ulepszać swoje umiejętności komunikacyjne.
- Analiza zespołu pod kątem stylów komunikowania się – Uczestnicy szkolenia uzyskali wiedzę na temat stylów komunikowania się swoich pracowników, co pozwoliło im lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje swojego zespołu i dostosować swoje podejście do komunikacji, aby osiągać lepsze wyniki.
Podczas szkolenia zastosowano narzędzie Extended DISC, które pomaga w samopoznaniu oraz rozumieniu zachowań własnych i innych osób. Dzięki temu narzędziu menedżerzy mogą lepiej współpracować i komunikować się ze współpracownikami, podwładnymi, przełożonymi, a także klientami.
III Etap – Autorytet i expose szefa
III etap Akademii Menedżera obejmował rozwój z zakresu budowania autorytetu przełożonych. Dzięki szkoleniu “Autorytet i expose szefa” uczestnicy wynieśli następujące korzyści:
- Wzmocnienie swojej pozycji i wpływu: Dzięki zrozumieniu źródeł autorytetu, uczestnicy nauczyli się, jak budować i utrzymywać swoją pozycję jako przełożonego, co pozwala im na lepsze zarządzanie zespołem i realizację celów.
- Skuteczne przywództwo: Po ukończeniu szkolenia, uczestnicy posiadali wiedzę na temat koncepcji przywództwa według Maxwella, która pozwoliła im na zastosowanie efektywnych metod przywódczych w swojej pracy.
- Lepiej zarządzane relacje: Dzięki nauce kontraktowania zasad współpracy, uczestnicy nauczyli się, jak ustanawiać jasne i uczciwe zasady współpracy z podwładnymi, co prowadzi do lepszej współpracy i wyników.
- Skuteczniejsza komunikacja: Poprzez trening wygłaszania expose, uczestnicy poprawili swoje umiejętności w zakresie wyrażania swoich myśli i opinii, co przełożyło się na skuteczniejszą komunikację z zespołem i innymi interesariuszami.
Uczestnicy przed szkoleniem otrzymali zadanie przed-szkoleniowe, którego celem było stworzenie matrycy oceny działań przełożonych, na podstawie wiedzy nabytej podczas II etapu projektu.
IV Etap – Nowoczesne przywództwo – zarządzanie sytuacyjne pracownikami
Celem IV etapu Akademii Menedżera było nabycie przez uczestników kompetencji liderskich do skutecznej realizacji powierzonych celów.
Podczas szkolenia uczestnicy:
- zwiększyli świadomość stosowanych stylów zarządzania
- poznali model przywództwa sytuacyjnego
Dzięki temu dowiedzieli się w jaki sposób mogą lepiej wpływać na pracowników poprzez stosowanie efektywnych metod i narzędzi oraz nauczyli się dopasowywania adekwatnego stylu do indywidualnego poziomu motywacji i dojrzałości/poziomu wiedzy pracownika.
Podczas szkolenia uczestnicy mieli możliwość przeprowadzenia scenek z realnymi sytuacjami występującymi w organizacji.
V Etap – Budowanie efektywnych zespołów
V etap Akademii Menedżera miał na celu zdobycie przez jej uczestników umiejętności wypracowania zasad funkcjonowania oraz identyfikacji i eliminacji dysfunkcji pracy zespołowej w oparciu o koncepcję P. Lencioniego.
Korzyści jakie wynieśli menedżerzy ze szkolenia:
- Lepsze zrozumienie czynników wpływających na efektywność i współpracę w zespole. Uczestnicy zdali sobie sprawę z tego, jakie warunki sprzyjają pracy zespołowej i jakie są najczęstsze przyczyny dysfunkcji zespołu.
- Zdiagnozowanie dysfunkcji w swoim zespole i poznanie narzędzi służących do ich rozwiązania. Uczestnicy otrzymali wiedzę na temat modelu efektywnej współpracy P. Lencioniego i jego 5 dysfunkcji pracy zespołowej, co pozwoliło im zrozumieć, jakie są najczęstsze problemy i jak je rozwiązać.
- Umiejętność budowanie zaufania w zespole poprzez otwartą komunikację. Uczestnicy uczyli się, jak rozwiązać brak zaufania w zespole, a także jak korzystać z ćwiczeń praktycznych, aby wzmacniać wzajemne relacje.
- Stworzenie działań rozwojowych dla zespołu opartych na każdej dysfunkcji. Uczestnicy otrzymali narzędzia, które pozwoliły im stworzyć konkretne plany działań na rzecz rozwoju swojego zespołu, co pozytywnie wpłynie na efektywność i współpracę w grupie.
VI Etap – Feedback, udzielanie konstruktywnej inofrmacji zwrotnej
VI etap Akademii Menedżera skupiał się na zagadnieniu skutecznego udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej. Niewątpliwe jest to jedno z kluczowych umiejętności menedżerskich.
Uczestnicy szkolenia:
- Poznali na czym polega konstruktywna informacja zwrotna i jak ją udzielać, aby była pozytywna i motywująca dla pracowników.
- Nauczyli się jak przeprowadzać feedbackowe rozmowy menedżerskie i jak radzić sobie z problemami podczas przekazywania informacji zwrotnej.
- Zdobyli umiejętność skutecznego udzielania informacji zwrotnej i zadawania pytań menedżerskich, co pozwoliło im na lepsze zarządzanie swoimi zespołami.
- Dowiedzieli się jak unikać najczęstszych błędów popełnianych przez osoby udzielające feedbacku, co przełożyło się na ich skuteczność jako menedżerów.
- Zdobyli umiejętność radzenia sobie z oporem podczas przekazywania informacji zwrotnej, co pomogło im w prowadzeniu efektywnych i produktywnych rozmów z pracownikami.
VII Etap – Sztuka dobrego planowania, delegowania i zarządzania sobą w czasie
Ostatni etap drogi rozoju menedżerów obejmował rozwój w zakresie planowania, delegowania i zarządzania sobą w czasie.
Menedżerowie uczestniczący w szkoleniu “Sztuka dobrego planowania, delegowania i zarządzania sobą w czasie” wynieśli następujące korzyści:
- Lepsze planowanie i organizacja: Uczestnicy nauczyli się skutecznej metody planowania i zarządzania swoim czasem, co pozwoliło im lepiej wykorzystać swój czas i osiągać swoje cele.
- Zwiększona efektywność: Dzięki lepszemu planowaniu i organizacji, uczestnicy byli w stanie skupić się na kluczowych zadaniach i być bardziej efektywni w swojej pracy.
- Delegowanie i współpraca: Uczestnicy nauczyli się jak efektywnie delegować zadania, co pozwoliło im na lepszą współpracę z zespołem i osiągnięcie lepszych wyników.
- Redukcja stresu: Dzięki lepszemu planowaniu i zarządzaniu swoim czasem, uczestnicy byli w stanie zredukować poziom stresu i być bardziej zrelaksowani w swojej pracy.
- Większa produktywność: W rezultacie lepszego planowania, delegowania i zarządzania swoim czasem, uczestnicy byli w stanie zwiększyć swoją produktywność i być bardziej skuteczni w swojej pracy.
Efekty
Akademia Menedżera to projekt, który dostarczył Klientowi z branży IT niezwykle wartościowe rezultaty.
Efekty projektu Akademia Menedżera
Rozbudowa kompetencji kadry zarządzającej: Dzięki szkoleniom i treningom, kadra zarządzająca firmy rozwinęła swoje kompetencje z zakresu zarządzania zespołem, komunikacji menadżerskiej, budowania relacji i zarządzania pracownikami.
Poprawa wyników firmy: Dzięki rozwojowi kompetencji kadry zarządzającej, firmy były w stanie poprawić swoje wyniki, dzięki lepszemu zarządzaniu zespołem i komunikacji z pracownikami.
Zwiększenie zaangażowania pracowników: Dzięki lepszej komunikacji i budowaniu relacji, kadra zarządzająca była w stanie zwiększyć zaangażowanie pracowników, co przełożyło się na lepsze wyniki finansowe.
Optymalizacja procesów i zwiększenie efektywności: Dzięki lepszemu planowaniu i zarządzaniu swoim czasem, kadra zarządzająca była w stanie optymalizować swoje procesy i zwiększyć swoją efektywność, co przełożyło się na lepszy performance firmy.
Poprawa kultury organizacyjnej firmy: Dzięki rozwoju kompetencji komunikacyjnych i zwiększeniu zaangażowania menedżerów, firma znacząco poprawiła swoją kulturę organizacyjną, co przełożyło się na lepsze relacje między pracownikami i przełożonymi.
Uczestnicy szkolenia wyskok ocenili każdy etap projektu Akademia Menedżera. Na koniec 100 % uczestniczących w szkoleniach wyraziło rekomendację dla HILLWAY.
Akademia Menedżera to inwestycja, która pozwoliła firmie i jej liderom rozwinąć skrzydła i sięgać po sukcesy.
Firma oraz jej liderzy zdecydowali się zainwestować w swoją przyszłość poprzez uczestnictwo w Akademii Menedżera, co pozwoliło im na zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwijania swojego potencjału i odniesienia sukcesów w biznesie. Dzięki temu projektowi, zyskali oni możliwość poszerzenia swojego horyzontu intelektualnego, nabyli nowe umiejętności menedżerskie, a także zdobyli narzędzia umożliwiające efektywną pracę z zespołem. W rezultacie, firma stała się bardziej konkurencyjna na rynku, a jej liderzy zyskali pewność siebie oraz zaufanie swoich pracowników i współpracowników.